fredag, oktober 29, 2010

“Küddelmüddel” et nytt klubbkonsept i Oslo

Küddelmüddel er et klubbkonsept som for tiden samarbeider med Dansens Hus, som skal være en arena for kreativt kaos. Med varierte program som gir en en opplevelse for alle, skal ha opplevelser innenfor band, djs, performance, dans, videoinstallajoner, lysdesign mm

Den 30. oktober (20:00-03:00) er den tredje gangen at Küddelmüddel har, med flere konserter, installasjoner og forestillinger. I den forbindelse vil vi også benytte byggeplassen ved huset (VULKAN prosjektet) som arena for et kunstnerisk danse innslag. Blandt innslagene nevnes konsert med Koppen, Pilemil og Dråpe. I tillegg til alt det andre som skal skje.

torsdag, oktober 28, 2010

Ingen vinner av Grappas debutantpris 2010

Grappa sin jury har kommet fram til en nokkså original utgang på årets Grappas debutantpris 2010, det skal ikke kåres en vinner i år. “Det fantes flere kandidater som juryen syntes var interessante, men som til slutt ikke nådde opp.” kan sekretæren for juryen, Andreas Risanger Meland fortelle. Videre kan han fortelle at “Vi ser at det fortsatt er et stort behov for prisen og ny søknadsfrist vil bli annonsert allerede i januar”.

onsdag, oktober 27, 2010

that's punk blir også plateselskap

Bloggen that's punk blir nå også et plateselskap. Hittil har den vært en plass for utallige nett "utgivelser" i form av gratis nedlasting av både nasjonal og internasjonal musikk. Nå skal bloggen også starte på utgivelser.

Første utgivelse er en CD-R i 50 eksemplarer med det amerikanske emo bandet The Pine sitt hitil uutgitte førstealbum. I januar skal det komme en samler som i følge bloggen "...kommer for det meste til å inneholde høylytt og bråkete gitarbasert musikk.". Vi kommer selvsagt tilbake med mer informasjon om den samleren når den ser dagens lys.

LimeWire nedlagt

Nok en tjeneste for nedlasting av musikk og filer med annet digitalt innhold er blitt lagt ned. I følge Reuters ble LimeWire nedlagt i går etter en domstolskjennelse som forbød videre drift. Deremed kommer LimeWire inn i en rekke av slike steder som har blitt stengt de seneste årene. Samtidig vokser andre gratis tjenester som Spotify og Wimp, uten at det setter noen stopper for nedgangen i platesalget.

tirsdag, oktober 26, 2010

Kenneth Ishak And The Freedom Machines (Album anmeldelse)

Kenneth Ishak er nokså ukjent navn for de fleste, men tiden er nok moden for å forandre på det. Etter åtte album med henholdsvis Beezewax og som soloartist er han nå tilbake med band og nytt album. Låten "You Lived In A World Of Your Own" har vært P3 listet, bandet spilte til strålende kritikker på årets Øyafestival og det forrige albumet ble Spellemannspris nominert.

I bandet har Ishak fått med seg folk som Bent Sæther (Motorpsycho) på bass og Jörgen Wall (Fatboy) på trommer. I tillegg medvirker folk som Kristian Syvertsen (Big Bang, Howl) Per Ivar Stubbrud (the Goo Men), David Torch (Them Hills) Thea Glenton Raknes (Norma Sass) og Karl Wisløff (Orango). Så hvordan har det slått ut rent musikalsk?

Platen er en pop plate med særpreg utover 13 på dusinet popen, noe som gjør det verdt å lytte til. Men det er lyden som er det første som slår en. Det er utrolig mye luft i lyden som gjør den til en fryd å lytte på. Dette er headphones musikk, som faktisk fungerer vel så bra på bilstereoen. Albumet har mye av de samme kvalitetene som Cold Mailmans siste album. Det er fylt opp av sterke låter, melodier som er nynnbare og har nok preferanser til at man har liksom hørt det før og likt det, men ikke hørt akkurat denne låten i denne utgaven. Det er gjerne slike plater som suser over disken når popfolket skal meske seg i musikkens intrikate irreganger.

Til tross for det blir platen noe stereotyp i lyden, noe som gjør at låtene virker litt like. Dette er mer ett singel album da hver låt hver for seg ville ha glidd lett inn på hvilken som helst radiostasjons high rotation liste. Likefullt er låtene for lik til at albumet får et skikkelig særpreg. Skulle likt å høre Hr. Ishak og gjengen ha flippet litt mer ut og tilført musikken noen flere musikalske nyanser. Man har nok brukt brukt instrument paletten litt for lite. Når det er sagt må musikerne berømmes for sin dyktighet, produksjonen er i verdensklasse, men arrangeringen blir litt vel like. Det gjør at helheten "flates" litt ut. Platen inneholder likefullt nok av kvalitet til å anbefale det for popfolket, men tror nok det blir vanskelig å nå noe særlig ut over "menigheten", desverre.

mandag, oktober 25, 2010

Fipp er oppløst

Bodø bandet Fipp som tidligere i høst ga ut sitt tredje album og fulgte opp med releaseturne har nå blitt oppløst. Grunnen er at flere av medlemmene innen kort tid flytter ut av byen og dermed gjør det umulig å opprettholde bandet. Svært synd da de virkelig fikk vist hva de var god for bl.a. på Parkenfestivalen nå i sommer. Deres siste konsert skulle altså bli releasekonserten på Dama di i Bodø 2 oktober tidligere i år. Det er bare å håpe de ombestemmer seg å trør til igjen. Verden trenger Fipp.

NØDUTGANG 2010 en oppsummering

Så er årets NØDUTGANG festival over. Fire dager med konserter fordelt på tre lokaler, og gjerne to konserter hver dag. Slikt tar på men folk holdt ut og fikk med det noen unike musikalske opplevelser. Å ta med alle blir for mye men noen må trekkes frem. Når det er sagt er det bare å slå fast først som sist, årets festival hadde ingen dårlige konsertopplevelser. For hvem som spilte og hvor så sjekk programmet her.

Det var tilsammen 20 opptredener fordelt mellom solo opptredener, band, konstellasjoner og ensemble. Av disse var syv lokale artister/grupper, seks nasjonale og syv vart internasjonale (en av disse, Art-Errorist, hadde en rekke lokale artister i sin line-up). Fordelingsnøkkelen kunne med andre ord ikke vært bedre.

Det åpnet med en Sinuskonsert på torsdag hvor Scared Dog improviserte med dyktighet og uten redsel for å ta seg vann over hodet. På mange måter var konserten en slags fortsettelse av deres forrige konsert der de avsluttet når det begynte å ta av. Nå fikk de en flying start og klarte å holde publikums gunst fra start til slutt med sin improvisasjons musikk i grenselandet mellom elektronikk og gitar og hvor de musikalsk lå nærmere krautrock enn industrial music uten å være i noen av de båsene. De bare forsynte seg grovt og skapte et eget musikalsk uttrykk.

John Wiese fra USA laget lydmalerier ved hjelp av lap top og elektronikk. Denne kvelden gikk det mye i diskant orienterte lydkilder som ble flettet sammen og lagt lag på lag til musikk som krevde sin lytter. Teknisk svært dyktig gjort og publikum satte da også svært stor pris på hans musikk.

Fredag ettermiddag spilte Child of Klang og Linn Halvorsrød sammen for første gang. En hastig øving dagen før var alt de hadde gjort før de konsertdebuterte som duo på Dama di. Begge damene har en felles faktor i field recordings, noe som også fikk prege lydbildet de sammen skapte. Under hele sin framføring satt de begge bak et svart forheng på siden av scenen, der scenen kun var ustyrt med en discokule på stativ. Minimalistisk uttrykk som tvang lytteren til å lytte til musikken uanfektet av omgivelsene. Tilsammen lagde de intens vakker musikk med lydpensler fulle av vann, fugler, maskiner, metallklanger etc. Dette var virkelig øyeblikkets kunst, men det er bare å håpe de finner sammen i studio og får utgitt dette, for det fortjener så absolutt å bli foreviget i mer enn minnet til publikum som fikk overvære konserten.

Senere samme kveld kom gullrekka på Sinus ned Lisa Dillan, DEL, Bendik og Faust. Det er bare å slå fast at dette ble en meget sterk kveld der det ble en knepen hjemmeseier med de lokale artistene Dillan og Bendik (dvs begge bor i Oslo nå, men er opprinnelig fra Bodø). Lisa Dillan kom med både banan og film og vant publikums hjerter med lunefull humor og svært sterke rytmiske øvelser og vokalprestasjoner i verdensklasse. Hun presser lyder ut av munnen som nok ikke har vært hørt før, før hun synger så vakkert at man knapt tror sine ører. Spennvidden fra det vokale til å rytmisk improvisere med litermål i forskjellige desiliter størrelser skulle man tro var for stor, men ikke for Lisa Dillan. Hun forfører sitt publikum på en så selvfølgelig måte at ingen tenker over kontrastene, man lar seg bare henføre inn i hennes unike musikalske univers. Dette må oppleves.

Bendik er en ung dame som har sin bakgrunn i mer pop og vise tradisjon og som nå også har tatt i bruk elektronikk for å improvisere over egen vokal og gitar spill. Dette blir så gående som komp til egen vokal på toppen. Hun lager en rytme med sin egen samplede vokal og gitar og synger over dette, slik Laurie Anderson gjorde det i gamle dager på f.eks. "O Superman". Slik lager Bendik skjør, vakker musikk for framtiden. Utrolig fin stemme og musikalsk kreativ gjør at hun har alle tiders mulighet for en stor musikalsk framtid. Merk deg navnet først som sist.

Lørdag på Sinus ble nok en festaften der det virkelig tok av med Captain Credible. Egenproduserte elektroniske instrumenter, robot som trommet, lys som blinker og god gammeldags Nintendo grafikk som går på skjerm i bakgrunnen. Var det sterkt visuelt, ble det ikke mindre sterkt når han satte igang sitt maskineri av en opptreden. Mannen oppførte seg som om han hadde trippel ADHD, sang om zombier og roboter og hadde så morsomme kommentarer mellom låtene at han like godt kunne ha stilt opp i stand up NM som på en festival for avant garde musikk. Likefullt var det musikken som kom i hovedfokus. Musikalsk er dette chipcore, altså en blanding av electronica og punk. Opptreden var så gjennomført og tøft at man må bare gi seg over. Har man muligheten til å oppleve denne mannen live så må man det, for alle andre og de som har sett han live, er det bare å håpe at det kommer en konsert DVD snart.

Bad Servant er en trio fra England som består av Terry Edwards, James Johnston og Geraldine Swayne. De spilte tre låter som hver for seg var svært forskjellige. Den første var svært støyende i åpningen, noe de dempet i løpet av låten og mot slutten gikk det bare et synth tema med litt saksofon oppå. En litt uferdig låt som nok fikk mange til å ha sine tvil på hva denne trioen av tre multi instrumentalister hadde å by på. Deretter smeller de til med en stålsatt rock inspirert låt i Swans takt, med en sound som brakte tankene mot Glenn Branca i hans velmaktsdager. Oppå dette en kvinnelig vokal. Tilsammen kunne dette vært Lydia Lunch på sitt beste i no wave tiden, men dette var noe mer, noe eget, noe stort. Siste låten var en "ballade" (de introduserte den som det i alle fall). Rolig vakker låt hvor støyen ligger å vaker i lydskorpen men klarer ikke å bli noe mer enn brytninger på en godværsdag. Oppå dette veksler vokal og trompet på å dominere lydbildet. Sensuelt, vakkert og utrolig dyktig gjort. Dette bandet vil man definitivt få høre mye mer fra i framtiden. Det er bare å sjekke ut dem når de får gitt ut mer enn den 10" ensides singelen de har ute til nå.

Siste dagen hadde Art Errorist (J.H. Peron i Faust) fremføring i Bodø kulturhus av hans og Ivan Bellocq sitt verk "Impromptu pour Bétonnière et Ensemble". Her hadde Peron fått med seg lokale musikere og vokalister med bakgrunn fra både Bodø sinfonietta, Kringkastingsorkesteret og danseband. Tilsammen laget de stor kunst med sin fremføring av verket. Et nærmest minimalistisk uttrykk blir gradvis igjennom 35 minutter bygd opp mot avslutningen som bråstopper i stillhet. Det sammensatte ensemblet utførte oppgaven på en prikkfri og særdeles dyktig måte, noe som bidro til å skape en svært så intim og vakker konsertopplevelse.

Senere på kvelden fikk Paul Bradley og Collin Potter som duoen UN, lov til å avslutte årets festival. De lagde atmosfærisk musikk som fikk en til å tenke på en crossover mellom ting som Paul Kelday og Klaus Schulze har gjort. Colin Potters soloverk har ofte vært preget av lange stemningsfylte synth orienterte verk, og som duo med Paul Bradley har de videreført den tradisjonen. Mens Potter lager sine bidrag med elektronikk, bidrar Bradley med manipulerte lyder fra gitar. Tilsammen er dette tidvis svært rytmisk, andre tider helt "flytende". Tilsammen blir det en unik helhet som er svært så lett å ta inn over seg og nyte i lange drag selv etter at både konserten og festivalen er forlengst over.

Kort og brutalt var årets festival ett skritt i riktig retning fra i fjor og var en festival på det jevne, med noen konserter som overgikk selv det meste. Tilsammen sitter man tilbake med en svært positiv opplevelse og et øyeblikkelig ønske om at det ikke var ett år til neste gang. Dette vil man ha mer av, mye mer.

Alle foto av Henrik Dvergsdal. Flere bilder fra årets festival finner du her. Ett videokutt av Colin Potter og Paul Bradleys konsert kan sees Her;

torsdag, oktober 21, 2010

May-Irene Aasens nye fotoutstilling "Fotografier" åpner i morgen

May-Irene Aasens nye fotoutstilling "Fotografier" åpner dørene i morgen 22. oktober klokken 18:00.

Stedet er Galleri Map i Oslo, hvor Aasen tidligere har hatt fotoutstillingen "GUTTA - På veien med Jokke & Valentinerne" med fotoer knyttet til hennes tid som trommeslager i det bandet. Denne gang vil hun vise en annen side som fotokunstner. Utstillingen skal henge til 14. november.

tirsdag, oktober 19, 2010

NØDUTGANG festivalen 21-24 oktober

Årets NØDUTGANG festival starter nå førstkommende torsdag. Programmet er mer variert enn noensinne og artister fra tre verdensdeler er representert. Som vanlig finner man en god blanding av lokale, nasjonale og internasjonale artister. De fleste konsertene er gratis og de tre som er billett på koster kun 100,- kr pr stk. Her får man mye kultur for en svært billig penge med andre ord. Ingen grunn til ikke å studere nærmere følgende program;

Torsdag 21 oktober på Sinus
Dører åpner kl 20:00 – Konsertstart kl 21:00. Bilettpris; 100,- NOK.
DimHunGer
John Wiese (USA)
Scared Dog
Greg Malcolm (NZ)

Fredag 22 oktober på Dama Di
Kl 16:00. Gratis.
Brakka Soundsystem
Child of Klang + Linn Halvorsrød

Fredag 22 oktober på Sinus
Dører åpner kl 20:00 – Konsertstart kl 21:00. Bilettpris; 100,- NOK.
Lisa Dillan
DEL
Bendik
Faust (GER/UK)

Lørdag 23 oktober Lørdagskafe på Sinus
Kl 12:00-15:00. Gratis.
Artister fra Programmet

Lørdag 23 oktober på Sinus
Dører åpner kl 20:00 – Konsertstart kl 21:00. Bilettpris; 100,- NOK.
Petter O Hanna
Hosho (GER)
Bad Servant (UK)
Capt Credible
Blaakraft

Søndag 24 oktober på Kulturhuset lille sal /foajeen
Kl 15:00. Gratis.
art-Errorist - Impromptu pour Bétonnière et Ensemble
Ralph & Ralph & Ronny - Improv for pauker, elektronikk og tilbehør.

Søndag 24 oktober på Dama Di
Kl 20:00 Gratis.
Camilla Barratt-Due
UN: Colin Potter & Paul Bradley(UK)

80-tallet gjennoppstår på Blå i morgen

Du leste riktig, 80-tallet gjennopstår ved tre band fra hovedstaden som satte et markant preg på undergrunds scenen i Norge i de dager. Bandene er ingen ringere enn Dog Age, Sister Rain og White Lord Jesus. Sistnevnte utvidet med Maja Ratkje for annledningen. Stedet er Blå i Oslo og tidspunktet er 20:00 og datoen er 20 oktober 2010. En konsert man ikke vil gå glipp av med andre ord.

Dog Age ble startet 1987 av Jørn Smedslund (ex Autistiske Barn) og Jon Anders Strand (ex Autistiske Barn, Ym:stammen m.m.). Disse to utgjør også kjernen i bandet sammen multistrumentalisten Harald Beckstrøm (ex Ym:stammen, And The Balcony Fell m.m.). Musikalsk er de sterkt inspirert av engelsk 60-talls psychedelia og hentydninger til 70-tallets prog-rock. De spiller sjelden live og er ellers kjent for å utgi album bare i år der Arsenal vinner den engelske Premier League. En av bandets CDer ble derfor registrert utgitt allerede i 2004; to år før platen var i salg.

Sister Rain ble dannet og holdt sin første konsert i 1988 i Oslo. Amerikansk undergrunn og psykedelia fra seint 60-tall var blant inspirasjonskildene. Fra 1988-1993 ga de ut fire LP'er, spilte utallige konserter over hele landet og turnerte i Polen og Latvia. Av forskjellige grunner lå Sister Rain på is i flere år, men på tusentallet kom de sammen igjen med ny trommeslager og har de siste årene spilt en rekke konserter og festivaler. I høst kommer en ny LP/CD ut på Voices Music and Entertainment.

White Lord Jesus ble dannet i Oslo i 1983 av Tristan Christ (Arvid Skancke-Knutsen) og Tognazzi (Thomas Robsahm), og ble fort en del av "kassettbølgen" som startet i Norge på begynnelsen av åttitallet. To år senere hadde de gitt ut albumet "Amen", gjort en rekke konserter og blitt oppløst. "Amen" kom på CD i 2005 i "nyoppusset" versjon og ditto konserter. I 2008 ga de ut en ny CD "...into that good night".

mandag, oktober 18, 2010

Goonfight (album anmeldelse)

"Lukta av ekte rock" proklamerer presseskrivet, noe som er nok til å sette bremsene på og tenke; å nei ikke nok en gang noen som er i sin musikalske pubertet og tror de har funnet opp rocken på nytt.

Selv om Goonfight ikke har funnet opp rocken på nytt, så er dette lyden av ekte rock, i krysningspunktet mellom Dinosaur JR. og Kaospilot, med en liten dash av Lukestar innimellom. Ikke så rart da besetningsmedlemmene har fartstid fra band som Bonk, Beezewax, Lukestar, Kaospilot og Smorgasbord. At røtter og inspirasjonskilder har blitt smeltet sammen til Goonfight er lett og høre og selv om det kan høres lett ut så er bandene så forskjellige at låtene har fått en heftig spennvidde fra Biafra aktig vokal i partier på "Vultures" til nesten screamo pop på "Termites". Tekstene handler om alt fra verdensrommet til småkryp, fra kald krig til sosiale relasjoner, den evige kjærligheten og afrikanske frihetsforkjempere. Noe for enhver smak med andre ord.

Musikalsk er dette spenstige harmonier og heftige taktskifter som smir rockefoten saftig og mør. Dette er låter for de som vil ha noe å lytte til, til å spille på guitar hero (burde komme der snarest) og for de som vil ha lyd på bilstereoen. Jepp platen fungerer over hele spektret, noe som alltid er ett godt tegn. Dette er ståpårock av den bunnsolide sorten som tåler flere avspillinger og vokser fortsatt.

Lyden er veldig markant og muligens i overkant diskant preget, men det er vel sliki de vil ha det. Problemet er at ved flere avspillinger (på muligens litt over gjennomsnittlig volum) så blir diskanttonene noe nærgående, men det er jo selvsagt mulig å skru ned lyden (feigt, men mulig). Muligens kommer dette av at albumet er innspilt live i studio, noe som har tilført musikken en rå tilnærming som er herlig å høre i disse tider hvor flikking på lyden til det kjedsommelige har blitt en selvsagt ting. At de har fått med seg Magnus Nielsen (aka Magnus Moriarty™) på fiolin og theremin, mens Thomas Bratlie har lagt perkusjon på albumet, setter en ekstra dimensjon til lydbildet som så absolutt var en rett ting å gjøre.

fredag, oktober 15, 2010

Tarkus er lagt ned. RIP

Denne pressemeldingen ble sendt ut i kveld fra Tarkus;
"Det er med tungt hjerte og ikke så rent lite vemod vi må informere om at Tarkus Magazine er lagt ned.

Tarkus har helt siden starten i 1995 blitt til på idealistisk grunnlag på fritiden, og arbeidsmengden ved å lage og utgi magasinet har etter hvert blitt så stor at det har blitt umulig å kombinere produksjon av fire årlige magasiner med fulltids dagjobb. Over tid endrer også både familie- og jobbsituasjon seg, og dette har ytterligere vanskeliggjort arbeidet. Heller enn å forsøke en nedtrapping og bli vitne til et magasin som sakte, men sikkert degenererer, har vi valgt å sette sluttstrek mens vi ennå har et produkt vi kan være rimelig stolte av.

Vi har planer om å videreføre et meget nedstrippet Tarkus på nettet. Frigjort fra tidsfrister og stadig mer omfattende «kontorarbeid», håper vi at vi kan få tilbake gleden ved selve musikken og formidling av denne. Om det blir et fortsettelse av dette nettstedet eller i andre former, har vi ennå ikke tatt stilling til.

Som et idealistisk drevet «nullprosjekt» rår vi ikke over store midler, men vi vil bestrebe oss på at i hvertfall de som har fornyet abonnementet etter siste nummer, skal få pengene sine tilbake.

Eldre utgaver av Tarkus vil være tilgjengelige for salg inntil lageret er tomt.

Vi vil takke alle våre trofaste abonnenter som har gjort det mulig for oss å drive magasinet i 15 år og håper vi har bidratt til såvel underholdning som opplysning i disse årene.

Hilsen Trond og Sven
"

Kassett utstilling i Bergen åpner i dag

Yngre lesere har vel knapt sett en kassett, men det var et av de ledende mediumene for å videreformiddle musikk på i de dager CDen ble lansert og folk ennå kjøpte mer vinyl enn noen andre mediumer. Nå er de vel forsvunnet fra hyllene på bensinstasjonene også, så derfor en utstilling.

Lydgalleriet i samarbeid med Ekko viser utstillingen "Kassett" på USF Verftet i Bergen f.o.m. i dag t.o.m. 14 november. I den annledning utgis det i dag en dobbel samlekassett i 225 eksemplarer med "kassettartister" som per definisjon må ha vært en artist på en eller flere kassettutgivelser fra 1970-tallet og framover og er ennå aktiv som musiker i dag. Samlingen er satt sammen av Lasse Marhaug.

I anledning dagens utstilling og kassett utgivelse vil også to gamle travere i Bergens kunstmusikmiljø ha en live kassett-musikk konsert i Knudsen & Træens spesialinnredede bil. Bilen kjører hver halve time og det er plass til 3 passasjerer. Gratis adgang, først til møllen prinsippet. Knudsen & Træen er en duo bestående av Jørgen Knudsen (Baktruppen, driver +3db og lager musikk til danseforestillinger av bl.a. Karen Foss og Jo Strømgren) og Jørgen Træen (Golden Serenades, Kaptein Kaliber, House of Hiss og Sir Duperman). Denne konserten gjentas fredagen etter, altså den 22. okt. kl 19-21.

Utstillingen KASSETT prøver å fortelle en historie som ennå ikke er fortalt. Lydgalleriet gir deg et historisk riss av kassettutveksling i Norge, og følger linjene i norsk kassettkultur frem til dagens kassettrenessanse, hvor det faktisk er en økning av kassettutgivelser det seneste året, uten at man kan si at formatet har klatret ut av kultkretsene...ennå. Likefullt var kassetten 80-tallets svar på nåtidens CDR. Man tok opp og ga ut uten hensyn til distribusjon, pris eller salgspotensial. Friheten ga seg også utslag i at alle kunne gi ut sin musikk og på den måten er de mest mikroskopiske subsjangre representert i kassettbevegelsen til de mest framtredende artistene som f.eks. når den første offisielle kassettsingelen i Norge kom ut med Jannicke sin "Svake mennesker" i 1981. Så framtredende var kassetter på den tiden at alle ga ut albumene sine både på vinyl og kassett i tillegg til undergrunnsartister som i svært mange tilfeller kun ga ut på kassett.

Mer om utstillingen kan man lese her.

torsdag, oktober 14, 2010

Ny norsk grindcore split singel på vei

Parlamentarisk sodomi og Laserguys gir 18 desember ut en split 7" der begge bandene leverer grindcore av norsk kvalitet. Begge bandene er trygt plassert i den gode gamle aggresive og raske utgaven av grindcore og lover et produkt du ikke kommer til å bli skuffet over.

Som så mange andre trenger de penger for å realiserer sine prosjekter. Derfor har de startet presalg av platen sin. Tilsammen blir det presset 500 eksemplarer, der de første 150 kommer i gjennomsiktig rød vinyl. De neste 150 i rød og hvit vinyl (altså to farger på samme vinyl) og de siste 200 i svart vinyl. For farget vinyl er prisen 5€ mens svart vinyl går for 4€. Utgivelsen står det italienske selskapet Grind Block Records bak og bestilling skal sendes hit.
"Rockheims historie såvidt begynt. Den nye direktøren vil få muligheten til å påvirke og utvikle framtida til en institusjon som har mange øyne på seg – Rockheim har mange modige valg som skal tas!" Slik presenteres stillingen som ny direktør for Rockheim, også kjent som vårt nasjonale museum for pop og rock.

Er dette drømmestillingen, og du i tillegg har de rette kvalifikasjonene så går fristen for å søke ut 16 okt (førstkommende lørdag). Er du fortsatt interessert må din CV innfri følgende krav;
* Solide lederegenskaper
* Stor kunnskap om norsk populærmusikk
* Høyere utdanning
* Bredt nettverk i musikkbransjen
* Stor innovasjonsvilje

For mer informasjon sjekk her.

Og med det er det bare å gratulere nåværende prosjektdirektør Arvid Esperø og hans stab for en utmerket jobb.

tirsdag, oktober 12, 2010

Sidsel Endresen og Håkon Kornstad ut på tur(er)

Av mange regnet som norges fremste vokalist, Sidsel Endresen har virkelig utviklet vokalkunsten fra pop til avantgarde siden hun hadde sitt gjennombrudd tidlig på 80 tallet. Hun er for tiden i studio og jobber med et nytt soloalbum for Jazzland labelen.

Aktiv som alltid har hun funnet tid til å gjøre flere konserter i Europa og en ukes lang turne i Japan i lag med saksofonist Håkon Kornstad. Den mannen har rukket to soloalbum, en rekke konserter og er også i studio for tiden for å få lagt siste hånd på sitt nye album.

13/10 COLOGNE (DE), Equinox Festival, Herz-Jesu Kirche
14/10 KREFELD (DE), Jazzklub Krefeld e.V.
15/10 ANTWERP (BE), Follow The Sound Festival
16/10 VIENNA (AT), Porgy & Bess
08/11 STRASBOURG (FR), Jazzdor
26/11 KYOTO (JP), UrbanGuild
27/11 OSAKA (JP), Nu Things Jajouka
28/11 KOBE (JP), Guggenheim House
29/11 NAGOYA (JP), KD Japon
01/12 TOKYO (JP), SuperDeluxe

mandag, oktober 11, 2010

Kurs og informasjon om dine rettigheter og muligheter som låtskriver

Førstkommende onsdag er det gratis kurs og informasjon om dine rettigheter og muligheter som låtskriver på Sinus i Bodø.

NOPA, Norsk Artistforbund og TONO reiser Norge rundt i høst og har slike kurs for å informere om om rettigheter som man har som låtskriver, så sjekk de respektive sider for informasjon. Kanskje kommer de til en plass i ditt nabolag.

Målet med seminaret er å øke kompetansen om musikkbransjen, artist, tekstforfatter og låtskriveryrket, opphavsrett og TONO og NCBs forvaltning av rettigheter. Man ønsker å bidra til at den lokale forvaltningen av talent og kulturell og økonomisk kapital blir ivaretatt på best mulig vis. Arrangørene har kompetanse på dette området og de ønsker å møte de som ikke nås gjennom organisasjonenes vanlige kanaler.

Seminaret vil bestå av presentasjoner av TONO og Norsk Artistforbund og seminardagen vil avsluttes med en komponist/tekstforfatter som forteller og demonstrerer sin tilnærming til det som skal bli den ferdige sangen.

Målgrupper er lokal ungdom som spiller og skriver musikk, de som går på musikklinjer i videregående skoler og på folkehøgskoler, TONO, NOPA og NA medlemmer, samt de som ennå ikke er medlem av noen organisasjon. I tillegg ønsker vi å nå de lokale ressursene i musikkmiljøet, som kompetansesentre, festival og konsertarrangører og ansatte i kommuneadministrasjonen.

Påmelding til seminaret gjøres ved å klikke seg inn her. Seminaret starter kl. 13.00, og varer til kl. 17.00

fredag, oktober 08, 2010

Espen A. Eik er ny redaktør i Ballade.no

I følge en pressemelding er Espen A. Eik innsatt som ny redaktør for Ballade.no fra og med 8. oktober. Her er pressemeldingen;

"Espen A. Eik overtar i dag som redaktør i MICs nettavis, Ballade. Eik har mangeårig fartstid som journalist og skribent, blant annet i Aftenposten og Dagens Næringsliv. Han har en cand. mag i medievitenskap, og har i tillegg studert litteraturvitenskap og idéhistorie.

- Jeg har lagt merke til at alle nye redaktører sier at de ser på oppgaven sin som "spennende". Jeg stemmer i. Musikkbransjen er midt i store omveltninger, og Ballade.no skal være stedet man går til for å få de viktige nyhetene og de grundige debattene som følger denne utviklingen tett og bredt, sier Eik.

Eik har vært fungerende redaktør siden Tellef Øgrim gikk over i ny stilling 15.09.2010."

torsdag, oktober 07, 2010

Vinyl på QXL

Popsike fanger som kjent ikke opp prisene på plater lagt ut på QXL. Så her er en liten selektiv oppsummering på hva som har skjedd hittil i høst på QXLs vinyl avdeling.

Erter kjøtt og flesk sin LP "Husmannskost" som i sin tid ble utgitt på Experience gikk for 2540,- kr til tross for at platen hadde knitring og litt slitasje på coveret i følge salgsteksten. En annen Nord-Norske klassiker er Few sin "They won´t go" som gikk for 2300,- kr. Her må det tas med at vinyl og cover var meget fine objekter, men senter på vinyl manglet. Denne gikk nylig for tett over 2000 kr på en annen auksjon på QXL, men da i en litt dårligere stand. Sist i denne avdelingen er Tromsøs Pussycats med deres "Touch Wood" album som gikk for 1350,- kr.

Junipher Greene sitt album "Forbudte formiddagstoner" gikk for bare 200,- kr, i relativ god stand. Da er det andre boller når det kommer til Øystein Sundes svenske LP utgivelse "Hurtbullar i hvit saus" som gikk for 2000,- kr i et cover som var gradert til EX- og vinyl til EX.

TRBNGR sin debut singel "Route Zero" gikk også for en lav pris, kun 310,- kroner må sies å være et røverkjøp. Til sammenligning gikk Ricochetes sin "The Drinking EP" på Underground for 350,- kr.

Bergensbandet Hole in the Wall sin single "Restless Man" gikk for helt greie 650,- kr og var gradert til EX- med WOC. Derimot gikk Rocke Pelle sin EP fra 1958 for kun 1900,- kr. Den er sjelden å se for salg, så bare ett bud må nok selger føle seg litt snytt på. Men sånn er det, kjøper er nok desto lykkeligere. I samme avdeling kommer vel Jokke & Valentinerne som alltid er garantert stor oppmerksomhet. Nå sist gikk deres album "III" med heftet og klistremerket for 1000,-. "Alt kan repareres" gikk derimot for 1050,- kr. Ikke noe for folk på trygd med andre ord.

Elektrisk regn sitt album "Kropp uten sjel" gikk for småpene 440,- kr til tross for at vinylen hadde noen lette hairlines. Pent cover og innercover trakk nok litt opp. Prudence sitt album "11/12-75" gikk derimot for 1250,- til tross for WOC. Cover og vinyl var gradert til EX. The Jokers, kjent fra Bergen beat bølgen, sin singel "Jeg er sen" fra 1965 gikk for imponerende 1900,- kr når man tenker på at cover og vinyl var gradert til VG+ og senter manglet.

Helt til slutt, svenske Thore Skogmanns hyllest singel til Elverum gikk for utrolige 1600,- kr. Forstå det den som vil.

onsdag, oktober 06, 2010

Sex Pistols bokbad

Bokbad intervju i kveld på Tronsmo bokhandel i Oslo, hvor Thomas Seltzer "griller" Trygve Mathiesen og Harry Nordskog i annledning den eminente boken BANNED IN THE UK – Sex Pistols exiled to Oslo 1977. Boken om konserten som skulle kickstarte norsk rock igjen etter mange års dvale.

US Punk versus UK Punk, Punk som modernitetskritikk, Punkens påvirkning på poplærkulturen er temaer som kanskje vil bli belyst. Salg og boksignering hører med, også forfriskninger med og uten alkohol.

Det er gratis inngang så ikke skyld på at du ikke har råd til å få med deg et bokbad litt utenom det vanlige.

tirsdag, oktober 05, 2010

Jack Berntsen R.I.P.

Visesanger, organisator, forfatter og så mye mer, Jack Berntsen gikk vekk i dag 5 oktober 2010 tett før sin 70-års dag.

Berntsen var i sin tid med på å etablerte "Viseklubben Lovisa" i Svolvær og senere musikkfestivalen Troilltampen. Begge har hatt stor betydning for visekunstens utbredelse i NordNorge. Utenfor Nordland er han nok mest kjent for sin debut singel "50 mil for Norge" hvor B-siden "Bygdevisa (kor e hammarn Edvard)" er blitt nærmest synonymt med den radikale bølgen som skyllet over musikk Norge på 70-tallet. Singelen var også en av de første utgivelsene på det revolusjonære plateselskapet Mai.

Senere gjort en rekke innspillinger både som soloartist og med Lovisa. i tillegg gjort flere visebøker, barnebøker, teatermanus og et ukjent antall artikkler. Han har også mottatt Nordland Fylkes Kulturpris (1981), Blix-prisen (1982), Prøysen-prisen (1985) og beæret med en statue av seg selv på sin 65 års dag. I annledning bortgangen har Dagbladet lagt ut et intervju med Berntsen som tidligere ikke har vært publisert på nettet.

En bauta i NordNorsk kulturliv har gått bort og hans minne vil leve evig. R.I.P.

Bodø HardCore Festival #13

Så er de to første navnene til Bodø HardCore Festival #13 sluppet. Og her slås det virkelig på stortrommen. Det er bare å sette av tidsrommet 25.-27. NOVEMBER 2010 til å være i Bodø på konserter.

Reunion med Bodøbandet Sinnsyk ugle har vært et folkekrav lenge og nå skal det endelig skje. Bandet har ute noen demoer som gratis nedlasting her, men kom aldri så langt at de fikk gitt et album. Synd, for de er så absolutt en del av Bodø bølgen og burde vært nevnt i samme åndedrag som The Spectacle, Kollwitz, Cold Mailman, Magnus Eliassen og Kråkesølv.

Årabrot har tidligere blitt hyllet for sitt fjerde album her på Musikk fra Norge. Nå skal de endelig spille i levende live på en scene i Nordlands hovedstad. Så absolutt på tide.

Hver tirsdag og fredag fremover vil BHCF slippe nye artister på denne Facebook siden, så følg med for denne festivalen vil du ikke gå glipp av. (Sinnsyk ugle foto av Aleksander Tokle)

mandag, oktober 04, 2010

Betty - Brenn hexen (album anm)

"Jeg brenner heller i helvete, enn å innordne meg skikkelighetens forgrederlighet." Ordene tilhører Betty og beskriver svært godt hennes andre solo album "Brenn hexen". Betty er på enkelte måter Norges svar på Wendy O. Williams. Sterk personlighet som ikke legger fingrene imellom, men i motsetting til WOW så har Betty større repertoar å spille på både som komponist/tekstskriver og som vokalist. Riktignok har hun fått hjelp av produsent Ronnie Le Tekrø på de fleste låtene, men dette er Bettys verk. Dette er tekster ut fra en kvinnes perspektiv om et liv som har både gode og mindre hyggelige sider. Her er sensuelle stemninger som knapt er bedre formidlet på norsk før og tekster om savn og kjærlighet uten at det er i nærheten av å bli platt og pinlig.

Hør på en låt som "Mr. Marble" som er en reggaeklassiker allerede før den er utgitt. Sånn skal det gjøres. Like vakkert fremført som i gettoen i Kingston og kraftfullt vokalt som Gary Clail i sine mest fantastiske øyeblikk. Den låten får selv en reggaehater til å danse seg ut på gulvet å glemme hatet for fem minutter. Ellers er en låt som "Før hanen galer" knallsterk i sin poprockdrakt og en tekst som tar rotta på janteloven som sjelden har blitt hørt før.

Betty er samfunnsengasjert og da alltid på de svakes side mot makta enten den er dop eller jantelov. Ordene er ærlige og framført med største selvfølgelighet. Låtene er for det meste poprockaktige og i enkelte tilfeller både innom karibiske og reggae takter, men helst med en rockefot i nærheten. Refrengene er lagt godt inn under allsangfaktor så disse låtene bør fenge godt på konsertfronten. I tillegg har Tekrø tatt grep som en god produsent skal gjøre. Her er det velkjente tricks og metoder brukt for å skape et meget sterkt pop rockealbum. Dette albumet må høres og da mange ganger for det gror sterkt allerede på andre gjennomlytting, noe som alltid er et godt tegn.

I anmeldelsen til forrige album "Svart Natt" som kom for to år siden, ble hun betegnet som "en kraftig motvekt til meningsløs pop." Så også denne gangen. Styrken til Betty er den stilsikre gangen over kniveggen uten at det hverken blir platt eller svulstig. Det kunststykket er det sannelig mange i Norges land som kunne ha prøvd å styrt etter, ingen nevnt og flest mulig glemt. I motsetting til meningsløs pop er dette pop med sterke meninger for noen og enhver, samtidig er det så rocka at de fleste med begge føttene plantet innen rock skal ha mye glede av dette albumet. Her er det bare en ting å konkludere med, løp og kjøp.

Cold Mailman - Relax; the mountain will come to you (album anmeldelse)

Så er de kalde postbetjentene fra Bodø tilbake med ett nytt album som Oslo basert band. Denne gang med en kvinnelig postbetjent fra hovedstaden. Som alltid med denne gjengen snakker vi om lavmælt pop med tilbakelent vokal på engelsk.

Det første som slår en med Relax; the Mountain Will Come to You er at lyden er klarere og låtene er bedre arrangert enn før. Tekstmessig har Ivar Bowitz klart å kombinere catchy tekstlinjer med et innhold som tildels gir mening, men som også frembrinnger ett underfundig spørsmålstegn med hva han vil med tekstene. Ikke så ekstremt som REM og ikke så platt som Trine Rein, men en passelig plass midt imellom der. Stemningsfullt er det uansett. Men den største fremgangen siden forrige album ligger på lydsiden. Der forrige album ballet seg inn i et mer loddent lydbilde har Martin Bowitz på denne klart å bryte opp lyden slik at den kan nytes i sterkere grad.

Låtene er også bedre arrangert og tilveksten med kvinnelig kor i tillegg til Ivars vokal gjorde godt for at ikke vokalen skulle bli for lik fra låt til låt. Låtene er nå, som tidligere, krydret med små intrikate innspill fra de forskjellige medlemmene på en svært så velsmakende måte, men kryddret er mer veltilpasset og sterkere enn tidligere serveringer. Det er lett å forstå hvorfor bandet har fått mye radiospilling, utenlandsk blogghype og økt konsertvirksomhet når man hører albumet og ingenting tilsier at det skal bli mindre framover. Cold Mailman er også et av de første bandene som er bekreftet til neste års by:Larm.

Dette kan fort bli Cold Mailmans gjennombrudd fra de hippes know how til en tilværelse i medias søkelys. Albumet har få svake punkter og flust av sterke låter, melodier som er nynnbare og har nok preferanser til at man har liksom hørt det før og likt det, men ikke i denne utgaven. Det er gjerne slike plater som suser over disken når popfolket skal på butikken å kjøpe lydsnacks til helga.

fredag, oktober 01, 2010

Russian Am Car Club for aller siste gang?


Norges aller fremste kultduo Russian AmCar Club har 50-årslag på John Dee, i Oslo i kveld fra kl.21.00. Dette bør ingen som er i hovedstaden og som attpåtil liker rock av den jordnære typen som er framført med tangenter, vokal og trommestikker gå glipp av.

Denne Oslobaserte duoen består av Geir Birk Nilsen (orgel, sang) og Svein Solberg (trommer). Som det så de dagens lys sommeren 82, scene debuterte to år senere og nå tre album rikere er de tilbake med en av sine ytterst sjeldne konserter.

Her er noen utgivelser man kan forvente å se i platesjappa di i løpet av oktober

02-okt-10 Inculcado - In Their Eyes CD Inculcado.
03-okt-10 Ingar Zach - M.O.S. CD Sofa
04-okt-10 Betty - Brenn hexen CD Betty
04-okt-10 Gaute Vikdal - Lurendreierier CD Euridice Turn Left
04-okt-10 Knut Hamre - Ferd CD Heilo
04-okt-10 Albatrosh m/Grenager & Tafjord Mystery Orchestra CD Inner Ear
04-okt-10 Cold Mailman - Relax; the mountain will come to you CD Diger Distro
04-okt-10 Sigurd Berge - Early Electronic Works CD Prisma
04-okt-10 Tanja Orning - Hommage à Anna-Eva Bergman CDMS Prisma
04-okt-10 Jon Eberson Group - Comfort Call CD Shipwreckords
11-okt-10 Supersilent - 10 VINYL LP Rune Grammofon
18-okt-10 Goonfight - Goonfight CD Diger Distro
18-okt-10 Div art - Compendium Records (1975-1977) VINYL LP/CD Plastic Strip
18-okt-10 Ultralyd - Inertiadrome VINYL LP/CD Rune Grammofon
25-okt-10 Scorch Trio - Melaza VINYL LP/CD Rune Grammofon

Når vi tipper over i november er nyutgivelse av Bøyen Beng sin "Kjærlig vårt hat", Kråkesølv sitt oppfølger album til fjorårets strålende debut album og nytt album fra trompetisten Tore Johansen noen av utgivelsene man kan ha forventninger til.

Ny Feite Forestillinger på vei fra trykkeriet

Arrangørbibelen Feite Forestillinger feirer 15 år og kommer nå i sin syvende utgave. Boken gis ut av Norsk Rockforbund. Medlemmer i Norsk Rockforbund får et eksemplar hver gratis. Den nye utgaven er på 116 sider. Lars Tefre Baade er ansvarlig redaktør for denne utgaven og Rune Mortensen har stått for design. Forsidefoto er tatt av Carina Musk-Andersen.

Boken kan bestilles direkte fra Norsk Rockforbund ved å trykke her eller gå innom deres informasjonsside for boken her, for nærmere informasjon om pris og annet.

SOFA 10-års jubileum & mini-festival

Det norske plateselskapet SOFA feirer 10 år i år og markerer det med en mini-festival og dobbelt plateslipp på Henie Onstad Kunstsenter på søndag 3. oktober fra kl. 14.00.

SOFA har etablert seg som en av de mest markante selskapeneene for improvisert musikk i Norge i dag. Ivar Grydeland og Ingar Zach startet SOFA ved årtusenskiftet, og plateselskapet har på disse årene rukket å gi ut tretti utgivelser med improvisert musikk av musikere fra store deler av Europa, Japan, Australia, Canada og USA. I år doblet SOFA-labelet staben med Martin Taxt og Kim Myhr, to aktive improvisasjonsmusikere og gründerne bak festivalen Fri resonans i Trondheim.

På søndag blir de nye albumene til Xavier Charles ("Invisible") og Ingar Zach ("M.O.S.") utgitt på jubileumskonserten. Sistnevnte vil ha opptredener fra Xavier Charles solo, duoen Ivar Grydeland/Ingar Zach, grupperingen Streifenjunko og til slutt SOFA Jubileumsorkester med Kim Myhr, Martin Taxt, Xavier Charles, Ivar Grydeland, Ingar Zach, Espen Reinertsen og Eivind Lønning.

Inngang gratis ved kjøp av museumsbillett.