torsdag, september 30, 2010

Flere navn til årets NØDUTGANG

årets NØDUTGANG festival nærmer seg og i kveld ble tre nye navn sluppet. De er de to Bodø grupperingene Blaakraft og DimHunGer. Sistnevnte er en "spesialutgave" av HumdinGer som for annledningen vil spille på stålplater og andre herligheter.

Blaakraft var tidligere i sommer i lag med allerede klare Lisa Dillan, på avantgarde festivalen i Schiphorst. Nå er det klart at begge skal opptre på årets NØDUTGANG også.

Siste navn ut er Peron fra Faust som i tillegg til å opptre med Faust også skal opptre med Impromptu pour Bétonnière et Ensemble, som på norsk blir noe sånt som Improvisasjon for betongblander og ensemble. Dette ensamblet skal for annledningen inkludere musikere fra bl.a. Bodø Sinfonietta.

Bodø Metal-Klubb er startet

Mange i Bodø har savnet en klubb som kunne spesialisere seg på tung råkk (som det tross alt heter på norsk). Derfor tok noen intitiativtakere fatt i jobben og i går kveld møttes over 40 stykker opp på Kafe Kafka i Bodø for å etablere Bodø Metal-Klubb.

Seansen gikk greit for seg og nå er et styre innsatt, arbeidsgjeng stablet på beina og klubbmiljø forlengst etablert. Klubben skal ifølge møtet jobbe for å fremme metal i Bodø, da først og fremst igjennom konsertvirksomhet og rene klubbkvelder med metal DJ, men også igjennom å jobbe for å skaffe øvingslokaler mm.

På konsertene skal man gjøre sitt ytterste for å ha lokale oppvarmingsband (og gjerne lokale headlinere også). Egen web er under utarbeidelse og på første klubbmøte skal logo presenteres, derfor ønsker de forslag til logoer, som kan legges inn på klubbens Facebook side snarest mulig. Hvilke(n) logo(er) som skal brukes skal vedtas av forsamlingen på nevnte møte. Konserter vil i hovedsak bli avholdt på Sinus (er i alle fall planen) og klubbkvelder vil bli i hovedsak avholdt på Kafka. Klubben vil søke om opptagelse i NRF også.

Foto av (nesten hele) styret i Bodø Metal-Klubb av Henrik Dvergsdal

onsdag, september 29, 2010

Nytt Tarkus

Tarkus magazine som det heter, har nå kommet med sitt 54 nummer og holder proggrock fanen høyt. Her er alt du trenger å vite innen sjangeren både nasjonalt og internasjonalt. I tillegg kan du lese deg angrende på konserter du burde ha fått med deg (også kjent som konsertanmeldelser).

Hovedoppslagene i siste nr er intervjuer med Wobbler og The Glutton, samt gitaristen Fred Frith. Større saker på The Enid og Brother Ape og de avslutter en serie om folkrock. I tillegg er det som vanlig en overveldende mengde utgivelser som blir analysert. Kort sagt dette er pensum for alle som liker proggrock uansett avskygging.

mandag, september 27, 2010

Betty gir ut minnesingel i dag

Betty gir ut minnesingelen "Månestripen" til minne om sitt tantebarn Ragnhild Helsengreen som nylig døde av en overdose, bare 15 år gammel. Sterk reportasje på TV2 nyhetene på lørdag som kan sees her, og lese mer om her, for de som vil vite mer om bakgrunnen for utgivelsen.

Inntektene av singelen går til UngdomsAlternativet.

Betty kommer forøvrig med sitt andre soloalbum 4. oktober, "Brenn hexen", en sak vi selvsagt kommer tilbake til.

fredag, september 24, 2010

Ratkje på radio og TV

Til Ultimas avslutningskonsert fikk Maja Ratkje framført et timeslangt nytt verk, som har fått tittelen "Crepuscular Hour", for 3 kor og støymusikere og kirkeorgel.

Nå blir nesten hele dette verket sendt i radio på onsdag 29.sept., i P2 kl. 21. Før det blir det et innslag med Ratkje og andre samtidskomponister på NRK2 på TV på søndag 26. sept. kl. 21.10. For mer informasjon om det programmet se her.

Like Rats From A Sinking Ship på turne

De Trondheimsbaserte nordlendingene i Like Rats From A Sinking Ship er på turné, og i beste HC ånd så er alle konsertene med fri aldersgrense. Tross sin relativt korte fartstid har bandet rukket å bli et av landets mest hypede HC-band, startet sin egen label med full nordisk distribusjon, og lagt ti-tusener av kilometer bak seg med turnévirksomhet både innenfor og utenfor landegrensene. På denne turnéen gir de fansen en gylden mulighet til å høre materialet fra deres nye album, som spilles inn i disse dager. Liker du HC så bør du sjekke dem ut på en av de konsertene som gjenstår av turneen;

25 sept Gimle, Bodø med Gabriel som support
26 sept Topic, Mosjøen
27 sept Trøndertun, Gimse
28 sept Huset ungdomsklubb, Molde
30 sept Ådnahall, Bergen
1 okt Metropolis, Stavanger
2 okt Sub scene, Oslo

Musikkfilmer fra News on Request

Halvdan Sivertsen - dokumentarfilm 57 min. (trailer) from NewsOnRequest on Vimeo.

News on Request har produsert flere mer eller mindre musikkrelaterte dokumentarer og musikkvideoer. Nå er det snart klar for en dokumentarfilm om Halvdan Sivertsen som viser at han er god for mer enn venn av Labbetus og å synge om fire kalde pils i vannet. DVDen skal hete "Gammel vil du aldri bli" og er planlagt sendt som lørdagsunderholdning på NRK TV i løpet av september. Sjekk traileren overfor her for mer informasjon.

Tidligere i høst gikk Rock på Torget av stabelen i Bodø. Der var News on Request til stedet og i følge enkelte Facebook meldinger så kan man vente seg en dobbel DVD fra den festivalen. Da vil flere enn de knapt tusen menneskene som hadde møtt opp i regnet få se norsk rock historie med Junipher Greene, Høst (2 forskjellige utgaver), Ruphus og Aunt Mary trosset været og ga en uforglemmelig opplevelse.

torsdag, september 23, 2010

Platesamleren gratis på nett

Platesamlermagasinet Platesamlerens siste utgaver ligger nå til gratis lesning her. Av artiklene er det mest utenlandske artister, og da gjerne fokus på deres Norske/Skandinaviske utgivelser i tillegg til utdypende artikler med varierende vinklinger på norske artister som Vanguards, Chrissy, Titanic, Pink Dirt og Beatnicks for å nevne noen.

Det må også nevnes at Platesamleren er norges lengstlevende fanzine og etter å ha rundet over 100 nummer så er den også den fanzinen med flest utgaver.

Major Parkinson med album og turnering

Major Parkinsons debutplate ble sluppet i august 2008, og ble mottatt med strålende kritikker i den norske pressen, for eksempel kåret Dagbladet den til årets 11.beste norske utgivelse uansett sjanger. Nå er oppfølgeren klar etter å ha vært på en rekke festivaler, vunnet Zoom og kåret til ukas Urørt på NRK, for å nevne noe. Det nye albumet "Songs From A Solitary Home" er nå i butikkene, noe som følges opp med turnering i inn og utland (liste under artikkelen). Selskapet deres i Tyskland, Waggle-daggle, har i disse dager gjort en label sampler som Major Parkinson er med på, som attpåtil kan lastes ned gratis her.


23 sept Folken, Stavanger
24 sept Meieriet, Sogndal
25 sept Samfundet, Trondheim
1 okt Cairo, Husnes
2 okt På hjørnet, Kristiansand
9 okt U1880, Bergen
15 okt Haus der Offiziere Brandenburg, Tyskland
18 okt Underground Köln, Tyskland
19 okt Schlachthof Kassel, Tyskland
22 okt Grabenhalle CH/St. Gallen, Sveits
27 okt Spectrum Augsburg, Tyskland
28 okt Uni-kum Erfurt, Tyskland
30 okt Moritzbastei Leipzig, Tyskland
31 okt Kühlhaus Flensburg, Tyskland
20 nov Rockeklubben i Porsgrunn
26 nov Kvarteret Bergen

onsdag, september 22, 2010

Flere artister klare til årets NØDUTGANG festival

Lisa Dillan er klar for årets NØDUTGANG festival med en solo opptreden i følge hennes egen webside. Noe hun også bekrefter i et avisintervju i dagens AvisaNordland (kun papirutgaven). I artikkelen kommer det også fram at flere av hennes kortfilmer skal vises på festivalen.

I følge Next Life sin MySpace skal også de spille på årets festival. De fikk sin opptreden kanselert i fjor, men i år kommer de altså.

Dub, electronica og jazzbandet Brakka Soundsystem fra Brønnøysund er også klar for årets festival. De skal spille 22. oktober, i følge bandets MySpace.

Ingen av disse er offisielt bekreftet av NØDUTGANG på deres web. Tidligere har det kommet to artistslipp som man kan lese om her og her.

Paul’s Formula har releasekonsert for ny CD

Paul’s Formula har releasekonsert på Parkteateret i Oslo for sin andre CD ”Pretty Paul’s in Love”. Konserten skjer i sammarbeid med Oslo Dokumentarkino, som har førpremiere på filmen “Sjokkdoktrinen” basert på Naomi Kleins bok kl. 19.00. Etter filmen, ca kl 21.15 entrer så Paul’s Formula scenen. De 200 første får CD på billetten.

Paul Værlien fra det legendariske kultbandet Babij Jar fronter dette bandet som har medlemmer fra blant annet Liliedugg, Lost at Sea og YeahLove Swans. Værlien synger, i følge presseskrivet, bedre og mer inderlig enn noensinne, fortsatt med en nærmest manisk interesse for krig og elendighet, men denne gang også forelsket!.

Bandet består nå av Paul Værlien (vokal) John Henry Dall (trommer) Karl-William Fauske (tangenter) Nils S. Johanson (bass) Torgeir Vikan (gitar). For lyd og bilde her er en smakebit;

Dag Stiberg med releasekonsert i dag

Dag Stiberg har releasekonsert for sin kassettutgivelse (!) "Turpentine Intoxicated Sax Rape" i dag.

Det det er snakk om er en C20 kassett på Tape Rape Records, hvem ellers? Kassetten er full av, i følge presseskrivet, sax noise.

Utgivelsen er begrenset til 100 eksemplarer og er tilgjengelig på konserten i kveld på MIR i Oslo. Konsertstart klokken 21:00 og da går oppvarmingsartistene Børre Mølstad (solo tuba konsert) og Daniel Meyer Grønvold på.

tirsdag, september 21, 2010

Phone Joan - The Early Sounds Of Joan (album anmeldelse)

Phone Joan spiller svært så 70-talls inspirert rock med klare preferanser langt inn i 2000 tallet. En slags blanding av Led Zeppelin, The White Stripes og Wolfmother. Bandet ble startet i 2008 og har siden begått sitt debutalbum ”The Early Sounds Of Joansom ble utgitt i går, og en rekke konserter som har bygd opp forventningene til denne utgivelsen. Spesielt spillingen på årets by:Larm har gjort at en rekke Canadiske radiostasjoner har spilt deres låter på eteren, samt at de er en snakkis musikkpressekorpset i hovedstaden. Lett å forstå etter noen minutter i selskap med dette bandet.

Bandets kvinnelige vokalist har blitt sammenlignet med en ung utgave av Grace Slick og musikken har blitt referert til alt fra Sabbath til The Gossip. Vi snakker her om klassisk retrorock i verdensklasse. Jepp verdensklasse er rette plasseringen.

Nå flytter ikke debutalbumet deres noen fjell, men albumet er stålsatt med betongfaste låter som slår innover i lytteren og knuser de fleste motforestillinger. Dette er og blir dyktig håndverk, utført med finesse og med en fryd for øret. Her er rytmemønstre som er like krystallklare som (nesten) bare The White Stripes klarer, kombinert med flengende gitarkaskader av lyd, med vokalister som lever seg inn i tekstene og formidler denne med sterk innlevelse.

Albumet er noe så sjelden som et konseptalbum (var mye vanligere fra slutten av 60-tallet til utpå 80-tallet) om Joan som ikke har den store driven for å lage lyd eller bli sett. Farens pasifisering fører henne inn i en mørk verden som inkluderer både å bli beskyldt for å være besatt av djevelen og død med tilhørende oppstandelse i åndelig forstand og da som bandets femte medlem.

Konseptet er fascinerende og albumet er godt laget. Låtene har godt variert i intensitet og de er innspilt med en ekte lyd kjemisk fri for synth og produsentens mekking. Den rå lyden som går igjennom lydbilde fra første sekund til man setter på albumet på nytt er bare helt nydelig. Man blir rett og slett noen år yngre av høre på dette og får lyst å starte band igjen og det er slett ikke noe dårlig utgangspunkt for en lang karriere innen musikken. Tør vi tipse at Phone Joan er neste festivalsommers store navn? ja selvfølgelig, for dette burde gå rett hjem hos alle som liker ærlig gitarbasert rock.

Husk å sjekk dem ut på John Dee på deres releaskonsert 30. september.

Pow Pow - Last Days On Earth (album anmeldelse)

Pow Pow er en synthgruppe fra Oslo som debuterte med albumet "Leaving Las Palmas" i 2007. Siden da har de forlatt postrocken og beveget seg inn i en sfære av synth pop i grenselandet mellom Röyksopp og Jean Michael Jarre. De siste årene har Pow Pow bygd seg opp til stemplet the next big thing, med spillejobber på både Øya og Oslo Live i sommer og en rekke klubbopptredener i hovedstadens mørke rockekjellere.

Til tross for å ha klart å bygge seg opp et stort navn i de rette kretsene i Oslo, så er ikke albumet "Last Days On Earth" like overbevisende. Vist kan de spille synthpop og låter kan di smi. Men det mangler noe her. Dette er ikke synthpop i klassen til Human League, Yazoo og Röyksopp og når det da er uten vokal på de fleste låtene blir helhetsinntrykket dessverre noe redusert i forhold til hva det kunne ha vært.

Å lage instrumentalmusikk er en krevende oppgave som krever at det skjer mer i lydbildet enn ved vokalbasert musikk. Nå har Pow Pow helt klart forstått det og gjort sine grep for å fylle ut lydbildet men har bare delvis lykkes. Dette blir for forutsigbart og tildels strigla til at man får noen musikalske mothaker som setter seg fast i hjernebarken. Dette kunne ha vært kokt ned til en sterk EP med den Röyksopp inspirerte låten "Solar Eclipse" som tittellåt og tatt med "Phobos" og den Jarre-aktige "The Ark" som tillegslåter. Da hadde det vært en meget sterk utgivelse. Resultatet som en fullengder er litt anmasende og krever en lytter som er dypt forankret i synthpoppens irreganger for å stå løpet ut.

Det er fullt mulig at bandet er svært mye bedre live, som ryktene skal ha det til. De som har muligheten kan sjekke dem ut på Norgesturneen i lag med The New Wine som stopper her;
1. oktober - Trondheim / Klubben
8. oktober - Bø / Kroa
9. oktober - Porsgrunn / Rockeklubben
16. oktober - Tromsø / Driv
17. oktober - Bodø / X-rockeklubb
19. oktober - Volda / Rokken (Veka)
21. oktober - Bergen / Hulen
22. oktober - Stavanger / Martinique
23. oktober - Haugesund / Høgskulen
29. oktober - Oslo / Blå

mandag, september 20, 2010

Ny Kråkesølv låt ute nå

Kråkesølv kommer med sitt andre album, "Bomtur til jorda", 22. november og i den forbindelse slapp de første singel "Nordavind mot varme kinn" i dag 20. september.

Allerede første dag ble den spilt på NRK radio, noe som sier sitt om forventningene foran oppfølgrern til fjorårets "Trådnøsting" album som er bortimot rost i skyene av et samlet kritikerkorps og attpåtil faktisk har solgt litt, det er jo ingen selvfølge i disse nedlastings og streaming tider.

fredag, september 17, 2010

Konserter i dag og i morgen

17. september slipper hiphop-produsent Jason Dean debutalbummet "Jupiter in June". Plata er gjestet av artister som: Prop Dylan (Se), Promoe (Se), Breaknecks, Chris Lee, Admiral P og Koreea. Det hele feires med slippefest på Skuret Bar og Scene. Jason Dean spiller låter fra plata og det blir konsert med Prop Dylan, Admiral P og Breaknecks fredag 17. september. Dørene åpner 22.00. Cc: 50. 20 år legplikt.

Og i morgen feirer Blitz at det er ett år siden oppussingen med stor konsert.

torsdag, september 16, 2010

Nødutgang 2010

I mars kom de første navnene på årets NØDUTGANG festival. Nå er flere navn klare.

Petter O Hanna spontankomponerer musikk med mye friksjon og stor lekenhet. Resultatet blir en særegen miks av elektronika, støy, pop, glitch, samtidsmusikk og jazz. Duoen tar for seg kontrastene i all musikken de spiller, og fokuserer på konstruksjon og dekonstruksjon, for å komme til kjernen av hver eneste frase, melodi og rytme. Duoen kom med sitt debutalbum "That is a Step" (FMR Records) våren 2008 til gode kritikker.

Duoen består av Hanna Gjermundrød (vokal/livesampling). Hun har i tillegg soloprosjektet WHEN SHE UTTERS, og med i bandene LØYPE! og YouLovedMeLikeAStone. Petter Vågan (lapsteel, livesampling og effekter) som også spiller i Eyewaterlillies, Peloton, Juxtaposed, Room, Lightball System og Vertex. Begge har bakgrunn fra Jazzlinja på Institutt for musikk i Trondheim.

I tillegg er det Tyske improvisasjonsorkestret Hosho, New Zeelands multigitarist Greg Malcom, komponist og musiker John Wiese fra USA og til slutt, men ikke minst UN, klare for årets festival. Sistnevnte er en drone duo av engelskmennene Colin Potter & Paul Bradley.

Festivalen går av stabelen i Bodø i tidsrommet 21 til 24 oktober i år. Flere navn vil bli sluppet en plass mellom nå og før første konsertstart, så følg med.

tirsdag, september 14, 2010

Stian Andersen - Turboneger fotografier 1993-2009 (bok anmeldelse)

På slutten av forrige uke kom den fjerde boken om Turboneger i løpet av like mange år. Er det virkelig plass til en bok til om Norges mest sagnomsuste pønkband igjennom tidene? Etter å ha fordypet seg i de vel 250 bildene, og en stor plakat, fordelt over nesten like mange sider er svaret ja.

Sidene i boken er på ca 24x34 cm, og boken har en matchvekt rundt en six pack. Perfekt for en hyggestund i sofaen med Turboneger på stereoen med andre ord. Bildene kan enten nytes i relativt raskt glane tempo, eller de kan dveles ved og studeres. Her får man se bandet i fri dressur både på scenen og utenfor publikums innsyn, enten det er i bandbussen eller på sminkerommet.

Så hva er det som gjør at denne boken har livets rett når Morten Andersen ga ut fotoboken "Ass time goes by" i 1998, som også kun innehold bilder av turboene? Først og fremst tematikken. Der Morten sin bok stort sett var konsertfotoer i svart/hvitt i tidsrommet 1990-98, gir denne innblikk i andre faser av bandets historie, samt innblikk i turneene og bakromssfæren og flere situasjonsbestemte publikums bilder som hedrer også dem som har fått Turboneger fram til den statusen de har i dag. Stian Andersens bok er fra 1993 til 2009 og er på mange måter the missing link to the bitter end, for å si det på godt norsk.

"Ass times go by" viser først og fremst bandets første fase, hvis bandets historie kan brytes ned til før og etter "pausen", mens "Turboneger fotografier 1993-2009" viser mest av alt deres signingsferd mot oppløsningen. Her er flere cover bilder, portrett fotoer i farger og ikke minst en rekke fotoer ingen utenfor fotografens nærmeste vennekrets noensinne har sett, kanskje ikke bandet selv. Slikt er og blir gull for en blodfan.

Men også for oss med et mer avslappet forhold til bandet kan ha mye glede av denne boken. Først og fremst fordi dette er i likhet med navnebror Andersens "Ass time go by" bok er en leksjon og inspirasjon for enhver vordende musikkfotograf. Det er ikke bare å ta med seg kamera og knipse å tro at det ble ett pang bilde, det vet alle som har tatt bilder på konserter. Her får man virkelig studert vinklene, motiv valgene, snittet osv i all sin effekt. Forhåpentligvis har man lært noe til neste konsert man befinner seg på, i alle fall har man de to Andersens konsertfotoer som mal på hva som må til for å fange øyeblikket. Her er man nok med det sentrale ved også den nye fotoboken. Øyeblikket, der det skjer. Fanget for ettertiden som et historisk speil for fans, forskere og fotografers inspirasjon.

Det kommer alt for få gode fotobøker i Norge og i gruppen musikkfoto er det bortimot tomt. Det er derfor svært gledelig at Aschehoug har tatt mot til seg og gitt ut dette bokverket som er et pliktkjøp for alle som har glede av Turboneger og alle som liker gode foto.

Lyst på en sniktitt? Se her og her.

mandag, september 13, 2010

Årabrot - Revenge (album anmeldelse)

I dag er dagen for den mest sofistikerte formen for hevn. Formen for hevn er forbeholdt den modige lytter som setter Årabrots fjerde album "Revenge" i spilleren. Ut kommer et lydstykke som er i skjæringspunktet mellom Birthday Party, Cradle of Filth og våre hjemlige helter Kollwitz. Vi snakker altså her om flærrende gitarer, vokal som stikker nåler i nervecellene dine og et bakteppe av rytmer som bankes inn med stålnagler, sakte, svært sakte til tider, andre ganger ikke. Dette er så steintøft rock kan bli.

Musikken er beskrevet som støyrock og den kan man så absolutt befeste på dette produktet også. På albumet tar de å utnytter din musikalske sans i den lett Glenn Branca inspirerte "Interim Me", mens de på avslutningslåtten "The Primrose Path" høres ut som et Sunn O))) som har inntatt en bakgate der de har en musikalsk krig med Munch. Seigt, støyende og usannsynlig vakkert. Og låtene innimellom er som de beskrevne her, bare i sine helt særegne tappinger. Av alle rockealbum som er kommet i år er dette definitivt ett av de tre-fire beste.

Dødpunkter kan du glemme for slikt er det ikke plass til her blant hevnlystne karer som vet hvor skapet står og heller tar kjellertrappa for å vise vei inn i et dystert musikalsk landskap. Her fråtser de i sine røtter og fortærer svært så lett enhver motstand som står i deres vei. Dette er soundtracket til en aften i skjærsilden. Velkommen inn sier Årabrot og inn bør enhver med mot nok dra.

Produksjonen er prikkfri i all sin detaljerikdom. Her blottlegges hver eneste nyanse med klokkeklar lyd og hvilken lyd. Dette er en ren festaften å høre på om så bare for å nyte lyden av hvordan man kan lage mektig tung rock uten å grøte det til. Sjelden har det vært lettere å anbefale et rockealbum enn dette. Løp og kjøp.....

.....og glem ikke å få dem med deg i levende live:
16. september på John Dee, Oslo i lag med Haust og Okkultokrati
17. september på Brukbar, Trondheim i lag med Haust og Okkultokrati
18. september på Kvarteret, Bergen i lag med Haust og Okkultokrati
25. september på Sporet, Larvik
16. oktober på Lades, København, Danmark
19. oktober på The Adelphi, Hull, England i lag med Melt Banana
20. oktober på The Drop, London, England
21. oktober på SWN festival, Cardiff, Wales
23. oktober Toulouse, Frankrike
24. oktober på l'inventaire w/nouvelles impressions d'afrique, Le Mans, Frankrike

Nytt Jan Garberek album i dag

Jan Garbarek i lag med The Hiliard Ensemble utgir i dag, 13. september, albumet "Officium Novum" på selskapet ECM.

Deres første album “Officium” kombinerte eldre konsert musikk med Garbareks improvisasjoner og ble en "hit" da det ble utgitt i 1993, noe et salgstall i overkant av 1 millioner beviser. I 1998 kom “Mnemosyne”, som tok konseptet videre, og inkluderte både eldre og ny konsertmusikk musikk. Nå, etter enda et tiår med turnering og delte erfaringer, kommer deres tredje album “Officium novum”.

Albumet blir etterfulgt av denne turneen:
14.09.10  D-Hamburg  St. Michaelis  
15.09.10  A-Salzburg  Dom
19.09.10  CZ-Prague  Strings Of Autumn  Festival   
20.09.10  SK-Bratislava  Dom St. Martin  
21.09.10  I-Bergamo  Basilica di Santa Maria Maggiore
29.09.10  PL-Warsaw  Praque Bazylica  
30.09.10  D-Berlin  Dom  
02.10.10  UK-Cambridge  King's College  Chapel   
04.10.10  D-Heidelberg  Heiliggeistkirche / Enjoy Jazz  
05.10.10  D-Eltville  Kloster Eberbach  
06.10.10  D-Köln  St. Agnes Kirche  
08.10.10  D-München  Lukaskirche  
09.10.10  CH-Zürich  Großmünster   
11.10.10  A-Wien  Votivkirche  
12.10.10  F-Nancy  Cathedral de  Nancy  
12.11.10  USA-New York  St. Ignatius Loyola  

torsdag, september 09, 2010

Bodø sinfoniettas sesongåpning, en konsertanmeldelse

Konserten på Bodø kulturhus 9 september, var delt opp i to deler der den første var forbeholdt tidligere oppførte verk, mens etter pausen var det uroppføring av Glenn Erik Hauglands "Svart metall".

Det åpnet vakkert med fire av seks satser fra Griegs "Lyriske suite". Ypperlig framført av Bodø sinfonietta som virkelig fikk vist at de behersker også den klassiske musikkens svisker. Rett etter var det klart for en samtidsmusikalsk remix av den lyriske suiten til Grieg i sin helhet, uten pauser mellom satsene. Meget prisverdig åpning av sesongen med å sette opp gammelt mot nytt i et slikt konsept.

Der Grieg var tydelig inspirert av natur og folkemusikk i sine komposisjoner tar Knut Vaage inn vår urbane kakofoni som inspirasjon i sin tolkning av den gamle klassikerens verk. På det viset blir en gammel sviske til en bråmoden og sprudlende vin. Missforstå ikke, svisker er både gode på smak og sunne for kroppen, men svisker er og blir noe man inntar med måtehold. Da er det godt med en remix som viser vei inn i nåtiden og ikke lar verket forbli en selvfølgelighet.

Kontrastene mellom disse to versjonene viser hva som bor i ensemblet, og de skal ha stor ære for en fremføring som etterlot seg liten tvil om deres kunstneriske kvaliteter. Derimot var teknikken ikke like mye på deres side da tangentene falt ut under framføringen av Griegs fire satser.

Etter dette var det Ravel sin "promo" komposisjon for den første harpen med pedaler, som ble bygd i 1905. På dette verket var Johanna Nousiainen gjest på harpe. Nok en sviske fra det klassiske repertoaret, som ble framført med stor innlevelse.

Etter pausen var det klart for det de fleste hadde sett fram til med ekstra spenning. Urframføring av Hauglands verk "Svart metall". Før oppføringen fortalte komponisten om sin fasinasjon for black metal og da spesielt Darktrones mesterverk "A Blaze in the Northern Sky", men også for artister som Dimmu Borgir. Videre forklarte han at komponister alltid har latt seg inspirere over sjanger (les lånt), så også har black metal hentet fra den klassiske musikkens tradisjon. Nå ville han ta å snu på flisen med å låne fra black metal og sette dette inn i et samtidsmuskalsk lydbilde.

Vel kort og brutalt ble verket alt for kort og uten å klare å inkorporere noen av kjerneverdiene i black metal musikken. Dette ble som Black Ingvars som lager metal versjoner av svenstopp låter. Dette ble rett og slett scratching the surface without getting the clue. Hvis man skal tro komponisten, var meningen å bringe noe av black metalmusikkens "støy" tilbake til samtidsmusikken. Vel støy ble det aldri og referansene til black metal ble for spredt og for svakt utnyttet til at man kan si at dette på noe vis til at man kan referer til black metal. Som en samtidskomposisjon uten referanser til black metal i forhåndsprogrammeringen og i tittel ville dette fungert tildels, men ikke slik det ble framstilt nå.

Det er virkelig synd å si det men dette var et ufullendt verk. Sisu skal få for sin innlevelse og framføring, men ingen kan lage gull av gråstein, ei heller Sisu. Her må komponisten trekke seg til sitt arbeidsrom, slå av lyset og sette "A Blaze in the Northern Sky" på auto repeat, slå av lyset og tilbringe nok tid til at musikken sliter seg inn under huden og blir der. Først da kan han slå av musikken, slå på lyset og finne fram partitaturene og bygge videre på det han har skapt hittil og forhåpentligvis kan man åpne neste sesong med noe fullendt og minneverdig. (foto: Tore Stemland)

Siste dagers helvete og Knuste ruter på Garage i morgen

I morgen 10 september på Garage i Oslo spiller Siste dagers helvete låter fra sitt legendariske album "The Hell", som nå nettopp ble gjennutgitt som "Hele helvete". Der lå det med en rekke låter i live format som viste at dette bandet er en must å få med seg live. Denne kvelden har de med seg Knuste ruter som oppvarming, som i vår kom ut med sitt debutalbum "Gjennom Veggene". Kort sagt en festaften for alle som liker pønk i hardcore utgaven.

onsdag, september 08, 2010

ULTIMA starter i dag

Ultima festivalen starter i dag. Som alltid er den en oase av konserter og relaterte begivenheter innen sekkebetegnelsen samtidsmusikk. Av de som skal bidra i år nevnes Amanda Steggell, Boa, Bodø sinfonietta, Jazzmontør og venner og Tanja Orning. Spennvidden fra improvisasjon til ballett til elektronica viser at Ultima har forstått å spenne over hele feltet som trygt kan oppsummeres som samtidsmusikk med tilhørende kulturelle yttringer. En meget spennende festival som starter i dag 8. september og varer til neste onsdag (15. september). Sjekk ut programmet og oppsøk noen av de tilbudene de har. Det fortjener du.

Wolves Like Us rører på seg

Wolves Like Us har vært sommerens store snakkis i Oslos musikalske undergrunds miljø. Planene om å starte bandet ble lagt på et nachspiel, og i slutten av mars 2010 møttes de i øvingslokalet for første gang. Knapt 6 uker etter første øving var første innspilling klar, og låta "Deathless" ble sluppet løs på NRK Lydverket 25. mai. Responsen på låtene har vært enorm.

Øyafestival konsert er gjennomført, og både Kvelertak/Purified in Blood og Blood Command har bestemt seg for å ha med seg hardcore bandet Wolves Like Us som support på sine respektive turneer i høst. I tillegg skal de over til Chiocago (28. oktober) for å spille på Planes Mistaken for Stars sin egen festival! Rett etter det er den turne i Tyskland som står for tur som support for Blood Command.

Wolves Like Us består av Lars Kristensen (Infidels Forever/Arms On Fire/The Unmist), Espen Helvig (Infidels Forever/Arms On Fire/Tvang/Funguson), Torgeir Kjeldaas (Infidels Forever/The Unmist) og Jonas Thire (Jr Ewing/Amulet/Silver)

tirsdag, september 07, 2010

Bodø sinfonietta sesongåpner med urframføring

Førstkommende torsdag (9. september) har Bodø sinfonietta sin sesongåpning i Bodø kulturhus. Under ledelse av dirigent Trond Korsgård urframfører sinfoniettaen, for anledningen utvidet med SISU, komponist Glenn Erik Hauglands "Svart Metall" verk. Dette blir garantert en opplevelse, også rent visuelt, med et omfattende instrumentarium på scenen. I tillegg inneholder kveldens konsertprogrammet musikk av både Edvard Grieg og Knut Vaage, men disse verkene er blitt framført før.

Tradisjonen tro deltar Bodø Sinfonietta på Ultima også i 2010. I år inngår sinfoniettaens konsert også i festivalen Folkelarm. Her vil de framføre Rolf Wallins felekonsert "Imella" med Susanne Lundeng, i tillegg vil de spille noe av hennes tradisjonsstoff. "Svart Metall" med SISU framføres også, og dette blir altså andre gang dette verket blir framført. Det hele skjer Søndag 12. september, kl. 19:00, Riksscenen for folkemusikk (Schous bryggeri i Oslo)

Etter Ultima setter de seg på flyet til Vietnam for å spille i Ho Chi Minh City. Der skal de delta på Transposition, som er et norsk-vietnamesisk samarbeidsprosjekt innen musikk. Bodø Sinfonietta spiller fredag 01. oktober, på Ho Chi Minh Conservatory i leg med studenter og lærere ved musikkkonservatoriet. Programet består av verker av Debussy og Ravel. Dirigent: Pierre-André Valade.

Videre utover høsten skal de framføre filmmusikk og Lloyd Webbers "Requiem" mm.

mandag, september 06, 2010

Conrad Schnitzler & Bjørn Hatterud med album i november

Den tyske krautlegenden Conrad Schnitzler og den hjemmlige noise/experimentel artisten Bjørn Hatterud (aka Maskinanlegg) har slått sine hoder sammen og er i løpet av november ute med et album som har fått tittelen "Hirschgebrüll". Albumet kommer som en følge av at lablene [OHM] Records (1.8 ohm), Synesthetic Recordings (SYRE 026) og TIBProd. (TIB1201). har samarbeidet om utgivelsen som vil bli distribuert av Diger i hele verden. Albumet kommer både som vinyl Lp i 500 eksemplarer (100 eksemplarer på rød vinyl og 400 på svart vinyl. Begge i 180 gram vinyl) som inkluderer gratis digital nedlasting med en rekke bonus remixer fra personer i den norske noise scenen. Albumet kommer også som ren digital utgivelse.

Noen har nok allerede fått med seg at låten "Hirschgebrüll Part 9" finnes på samleplaten Bransjevelter #5. Innen albumet kommer ut vil denne låten også være utstyrt med en flunkende ny video. For mer info om utgivelsen, se denne wwwen.

fredag, september 03, 2010

The Brigade releasekonsert i kveld 3 sept på Martinique i Stavanger.

Som en del av Rått og Råde festivalen slipper The Brigade sitt debutalbum med en releasekonsert i dag fredag 3. september på Martinique i Stavanger.

Stavangerbandet The Brigade har eksistert siden i fjor og nå er de klar sitt første album "Dead Man´s Gold", som er produsert av Janove Ottesen (Kaizers Orchestra). Medlemmene av The Brigade har mange års fartsid i ulike band fra Stavanger regionen som f.eks. Helldorado, Flying Shoes, The Stonefish Brigade, Getaway People så vi snakker her om svært så erfarne folk.

Musikalsk er de inspirert av Amerikanske rock, country, folk og americana. Tekstene reflekterer et misantropisk miljø der religion og alkohol er grunnpillarene i de slitne livene de beskriver. Det er mørkt, det er skittent, det er syndfullt. Ellers så nådeløse Egon Holstad (i Nordlys) har dette å si om deres debut "Resultatet er tidevis sjokkerende bra (...) Låtene Right In Front Of You og She Wouldn´t Let me Down er noe av det beste jeg har hørt i år". Med andre ord ligger alt til rette for en svært så hyggelig aften for de som er innenfor dørene før kl 23 i kveld. Juno Green stiller som support. (Fotograf Jon Helge Hesby)

Benjamin Finger - For You, Sleppsleeper (CD anmeldelse)

Benjamin Finger i solo utgave (er også ene halvdelen av duoen Beneva vs. Clark Nova) er ute med nytt album den 15 september i år, på How Is Annie Records. Det nye albumet har fått tittelen "For You, Sleppsleeper" og er utstyrt med 11 flunkende nye lydlandskaper.

For de som ikke kjenner til Finger så er han utdannet ved Oslo Fotokunstskole, studert filmvitenskap mellomfag ved HIL og fiksjonsregi ved NISS. Han har regissert en rekke kortfilmer og musikkvideoer og har bla. deltatt på den årlige Vårutstillingen for fotografer på Fotogalleriet. Finger ga i fjor ut sitt debutalbum "Woods of Broccoli" som stort sett fikk positiv omtale til tross for at albumet både var innadvent og tidvis intens slik at man måtte være i modus for å få utbytte av det. I år leverer finger et mer lystig og "åpent" album som tidvis kan brukes på diskotek for de som krever noe nytt å danse til, men de fleste låtene er soundtracks til kortfilmer som burde lages. Surrealistiske lydlandskaper som kanskje er avant-garde pop eller rett og slett friform pop. Det er slettes ikke så sært som det høres ut som, dette er faktisk svært så lyttervennlig.

Låtene er stort sett bygd opp rundt synth/piano temaer som så blir belagt med alt fra trafikklyder og vakre klanger til glitch og heftige beats. En låt som "Drowned in Elbows" kunne ha vært en Prodigy låt, men er det definitivt ikke, likeledes kan man spore inspirasjon fra så fjerne inspirasjonskilder som Balisk tempelmusikk til Supersilent, fra techno til frijazz. Her er klipp og lim i beste collagestil en rød tråd igjennom albumet, men i motsetting til mange andre røde tråder er denne av den sorten som leder an til nye oppdagelser. Man vet aldri hva som møter rundt neste tone og det gjør albumet svært så forførende og tiltalende.

"For You, Sleepsleeper" er et sjeldent overflodsalbum av ideer, utfall og kreativitet som man skulle hatt flere av i Norsk musikk. Det er slike album som virkelig får fram ønsket om å høre mer og flere ganger, noe som dessverre ikke er en selvfølgelighet. I strømmen av likegyldig pop og rock er Benjamin Finger mannen som burde vært holdt fram som et forbilde innen norsk pop. Ikke siden Anja Garbarek ga ut "Balloon Mood" har norsk pop produsert et mer spennende album.

Vestvatn Jam 2010

Tradisjonen tro blir det også i år arrangert en festival utenfor utendørsfestival sesongen på Vestvatn, som heter Vestvatn jam. En stor fest for musikkinteresertt friluftsfolk og urbanisert ungdom i alle aldre, med ønske om å finne ut om myggolje og rock egentlig har noe til felles.

Av de som skal opptre i år kan man nevne Kråkesølv, Misvær ska forening og Publiners.

torsdag, september 02, 2010

Fipp med plate og turne

Fipp (tidligere FipPellektormonic) er nå ute med sitt tredje album "Emulgator" som de hadde en pre-releasekonsert for under Parkenfestivalen. Det har vært en del personell utskiftninger i bandet. De som nå utgjør Fipp både på platen og live er; Håvard Winther (gitar) Bård Toftebakk (bass) Bjørn Sundklakk (tangenter) Frode Isaksen (trommer) Vidar Enga (french horn)

Albumet er spilt inn i Tonteknik i Umeå, og består av 10 låter, smakfullt pakket inn og illustrert av Martin Losvik. Bandet distribuerer albumet selv, så foreløpig er det kun for salg bare direkte fra dem, og på Musikkverket i Bodø. Fortvil ikke for bandet spiller følgende plateslippkonserter nå i høst, der platen selvfølgelig er til salgs:

3.september: HARSTAD. Ludo Bar & Scene (Studentkroa)
9.september: OSLO. Mir, Grünerløkka Lufthavn (NB: Tidlig konsertstart)
10.september: TRONDHEIM. Cafe 3B
2.oktober: BODØ. Dama Di

onsdag, september 01, 2010

Israelvis - Random City video

Videoen til Israelvis splitter nye single "Random City" ble lagt ut på YouTube i går. Nyt den nå.