mandag, juni 04, 2018

Æ legger inn årene....


Artisten og hedersmannen Æ legger inn årene og lar karrieren skli inn på Likholmen. Dette markeres med samlealbumet "Farväl till Æ" (Rötjut) som slippes 08 juni i år. På den finner man et imponerende knipe artister som tolker Æ klassikere;

2. "La det vær med det" - Ingeborg Oktober & Henriette Stoltenberg (fra "Avvikerike" 2012)
3. "Låt alla gamla drömmar dö" - Dan Fägerquist feat Malin-My Wall (Fra "AE" 2015)
4. "Nettopp begynt" - Mari Boine (fra "Endetidsbilda" 2016)
5. "Kenties..." - Jaakko Laitinen & Darya Pakarinen (fra "Endetidsbilda" 2016)
6. "Kanskje samme vei?" - Bjørg Riibe Ramskjell & Kåre Riibe Ramskjell (fra "Avvikerike"2012)
7. "Malenkiy Prince" - Gaya Arutyunyan (minefeltsdanser fra "Endetidsbilda" 2016)
8 "Voggis" - Sunniva Lotte Wormsen (fra "Avvikerike" 2012)
9 "Tida e knapp"- Vanja Renberg & Philip Fritz (fra "Avvikerike" 2012)
10 "Fin fyr/Idiot"- Klish (fra "Voksensløvsinn" 2008)
11 "..Blå" - Eva-Louise Rønnevig (fra "Udyrbarmark" 2011)

I anledning avviklingen av Æ har hans alter ego Erling Ramskjell sendt omverden sin versjon av hendelsesforløpet og et lite glimt av planene fremover. Hva er vel bedre enn at hovedpersonen selv får ordet?

«Æ, eller Erling som jeg heter, legger av meg artistnavnet Æ. Det skjer ved at denne siste Æ-skiva blir sluppet: Farväl till Æ - en samling med hedersfolk som gjør versjoner av låter jeg ga ut fra "Voksensløvsinn" i 2008 og utover.

Jeg snakket med Stefan Sundström- kanskje den beste fyren i Norden og en usannsynlig bra mann å konspirere med, om at jeg hadde gjort mitt som Æ. Så vi fant rett og slett ut at vi skulle invitere til musikalsk begravelses-dugnad: Gjøre ei siste Æ-skive der folk vi har stor respekt for, og gjerne folk som rent demografisk skiller seg fra meg, skulle gjøre hva de ville med hver sin Æ-låt: Legge på ny vokal, spille inn greier på nytt etc. Vi koblet selvfølgelig på Hallstein Sandvin: Medprodusent, medmusiker og generell helt gjennom mange år.

For en komplisert mann fra bygda, er det en ekstremt stor ære å få bli assosiert med disse menneskene. Også å ha få jobbet med de som har vært med meg på skive og live i Æ-tida.

Jeg er ikke helt dau ennå, og har ikke tenkt å pensjonere meg umiddelbart.

Etter å ha bruk noen uker på sosiale medier på å hylle de jeg har fått jobbe med opp gjennom årene, skal jeg blant annet:
* Gjøre åpningskonserten/bestillingsverket Northern SoulVarangerfestivalen i august som en del av Likholmen
* Få gleden av å gjøre en spesialgigg med Jon-Are Masternes aka KLISH, under Hamsundagene
* Spille kirkekonserten på Trænafestivalen + et par andre steder i sommer.
....så får vi se hva som skjer.

Takk for epoken, takk for oppmerksomheten
Mvh Erling»

For de som ennå ikke er familiær med Æ, her er en dokumentar som er en ypperlig introduksjon;