tirsdag, november 22, 2011

Anders Odden - Piratliv (bok anm.)


Anders Odden er i egen definisjon, en bransjehore. Her får han mellom to permer og 295 sider vist at han også kan skrive en småtøff selvbiografi som tidvis blir litt vel mye "me Tarzan....", men likefullt er vel verdt å få med seg.

Odden er en mann som uten tvil har både levd livet som rockestjerne på veien med alt fra Cadaver til Apoptygma berzerk. Men som historiker har han forklaringsproblemer når han mener Apoptygma var pionerer når de blandet synth og gitarer, hørt om Gary Numan eller OMD? Slike litt bråkjekke konklusjoner til tross, boken har mye å by på også for faktafanatikere. Man må bare skave litt av på de mest bombastiske konklusjonene, men sånt er vel lov når man skriver om seg selv. Dette er jo tross alt slik Odden ser verden og ferden som har ført han dit han er i dag.

I presseskrivet loves en verden du ikke har sett maken til. Vel selv kristenrockern Bjørn Eidsvåg har da knust hotellrom og andre religiøse artister har gått lukt ått hælvet (som vi si i NordNorge) på dop, så dette burde ikke sjokkere for mange, selv ikke langt inn i Krfs ungdomsavdeling.

Det som burde interessere mer enn å overraske, er Oddens ærlighet og forsøk på å bygge broer i konfliktene i organisasjonsmiljøet rundt Øyvind Myhrvold og innad i black metal miljøet etter Euronymus tragiske død. Her bringer Odden leseren rett inn i intermessoet på en ærlig og usminket måte som gir, om ikke nye konklusjoner, så i alle fall nye vitnesbyrd på hva virkeligheten rundt hendelsene kan være. Jo flere forklaringer man leser om dette så blir man jo overrasket over hvor mange innfallsvinkler det finnes, mer enn at man kan konkludere bombastisk.

Det er sikkert morsomt for royalister og meske seg i Aris møte med Odden på Steinerskole og slikt, men slike ting virker litt malplassert i en selvbiografi som mest av alt handler om Odden som musiker og organisasjonsmenneske. Desto mer interessant er det å lese om oppstarten av Doctor Midnight & TheMercy Cult og hvordan plateselskapet tenkte på vinylbokser, alternative pressinger/mixer etc for å tyne vinylfolket mest mulig. Dette viser nok en gang hvor kynisk platebransjen er og at de har oppdaget at CDer er ut, det er vinyl som lever evig. Det er i slike innfallsvinkler at Odden kan bære vitnesbyrd om en verden som få har dokumentert eksisterer også i Norge. Det er i disse situasjonene Oddens bok er vel verdt pengene.

"Piratliv" anbefales til alle som er levende opptatt av hvordan det er (og har vært) å være artist i Norge (og utenfor) de seneste 20 årene (++). Boken er også obligatorisk for alle som er opptatt av black metal og hva som skjedde i dette miljøet på 80 og 90 tallet og ikke minst hvordan enkelt i miljøet gikk fra å være edsvorne idealister til å bli bransjehorer. Boken passer derfor både for sosiologer og historikere såvel som for fans og folk flest.