onsdag, juli 02, 2008

Karlsøy prestegaard – Dyret 666 (en anmeldelse)

Smart Patrol har gjort det som burde vært utført for mange mange år siden, nemlig å gjøre kanskje den viktigste Nordnorske utgivelsen tilgjengelig for allmennheten.

”Dyret 666” kom ut opprinnelig i det herrens år 1982. Siden den kom ut har den vært en selvfølgelighet i enhver platesamling med respekt for seg selv enten det gjaldt punk eller prog. Her ligger da også noe av forklaringen på det unike med dette albumet. Det klarer å smelte sammen opprørsmusikken fra 70 tallet med punken som skyllet inn over Norge fra 78 fram til nåtid. Der de nevnte enten ikke turte å ta tyren ved hornene eller ikke klarte å ordlegge seg så krast som Stein Olsen, så kom Karlsøy prestegaard og sprengte stengsler og viste vei mot en ny utopi av kjærlighet, likestilling, fred og håp. Ting som både hippier og pønkere kunne nikke anerkjennende til, men som ingen til da hadde klart å ordlegge og tonesette på slik overbevisende måte.

Så hvordan står da disse 33 revolusjonene pr minutt seg over 25 år senere og da i digitalisert og remastret versjon? Den treffer like sterkt som den gang da. Hvorfor? Først og fremst fordi tekstene dessverre er like aktuelle i dag som da, enten det gjelder Israel eller kvinnemisshandling. Temaer som få tør å ta i med ildtang og som Karlsøy prestegaard får framført med største selvfølgelighet. I tillegg kommer musikken som er reinbarka rock med rytmiske finurligheter og nydelige arrangeringer som har tålt tidens tann utrolig godt. At dette musikalske kollektivet langt ut i havgapet oppe i Troms skulle levere ett så legendarisk album var en a-bombe da, og det er ikke mindre overraskende at dette albumet klarer å få fram rockefoten like mye i dag. Til musikere, lytt og lær. Til alle andre bare lytt. De som ikke kjøper dette albumet er diskvalifisert til å kalle seg pønker, rocker, hippie etc. Sånn er det bare.

Som bonus er singelen ”Barn av lyset” tatt med. Om det kan det sies mye men uansett et dristig valg da det er svært mange som mener det er bandets svakeste øyeblikk. De om det for de to låtene er så absolutt verdt ett gjenhør, men det finnes bedre demo innspillinger som burde vært brukt i stedet for eller i tillegg til disse to låtene. Uansett, så er denne re-utgivelsen manna fra himmelen for oss som elsker god musikk uansett sjanger. Abstinensen etter mer fører fingeren mot repeatknappen….igjen. Denne platen er en ren nytelse i opprørsmusikk på lik linje med KSMB, Savage Rose og Ebba grön. En selvfølgelighet med andre ord.

Tore Stemland

Andre linker av interesse på Karlsøy prestegaard; #1 #2 #3 #4 #5 #6 #7 #8 #9 #10 #11

Linker av interesse på Smart Patrol; #1 #2 #3 #4 #5