tirsdag, april 23, 2019

LilleLyd er nå lydløs, inntil ny leder dukker opp.


En av Oslos viktigste scener trenger nytt blod. Primus motor Øivind Olsen la ut dette på egen og LilleLyd sin Facebook i løpet av årets påskehelg;

"Med dette vil jeg takke av som vert for LilleLyd. Takker alle artister og publikum for at de har gjort LilleLyd til det det har blitt. Og ikke minst hva det har gjort med meg.

Det har vært en utrolig reise med musikk siden vi startet med første kveld i november 2017 og jeg har

elsket hvert sekund av det. Og om artistene kan jeg bare si at de har vært helt utrolige og elskverdige som har stilt opp for å spille. Fra hobbymusikere (som meg selv) til profesjonelle som villig har stilt opp og spilt for «hatten». Og det har ikke alltid vært så veldig fett for å si det sånn. Men av og til ble det til og med suppe.

Gleden over å huse alle disse utøverne av musikk av det litt odde slaget og forskjellig instrumentering har vært utrolig. Vennekretsen og kontaktnettet innen musikk har vokst seg stor.
Når jeg fikk høre at "det går gjetord om LilleLyd" av en av de profesjonelle artistene forsto jeg at konseptet har truffet der det skulle.

Terskelen for å stille opp har vært lav. Noen har spilt live for første gang med sitt prosjekt og det står det respekt av når etterfølgende artist kanskje er en proff. Men i dette smale musikkmiljøet er vi alle likestilt.

Og ikke minst vil jeg takke Anna-Natalie som stilte sitt hjertebarn LilleKampen kafé til disposisjon for vårt sære arrangement.

Litt bakgrunnshistorie om hvordan LilleLyd oppsto er på sin plass.
Et ord: TINDER?

Hadde egentlig en tinderdate med Ann-Helen men traff Anna-Natalie istedenfor. Kanskje enda mer oppklaring må til. Jo jeg hadde en jobb som gikk ut på å spille live til teaterstykkene Tinderdialogene som Ann-Helen Schjølberg sto for. Der var Natalie som publikum og vi kom i snakk. Det kom da fram at hun kunne tenke seg å huse et månedlig arrangement for eksperimentell musikk. Det var starten på LilleLyd og der røyk det spennende ordet TINDER. Så min tid på Tinder var å stå på scenen og lage rare lyder. Kan ikke bli en bedre Tinderdate enn det.?

Men nå har jeg kommet til at det er på tide å gi stafettpinnen videre til noen andre som vil ta LilleLyd til nye høyder.

Så er det noen som vil ha en dårlig betalt "jobb", les: null, zero, nada, så er jobben ledig.
Jeg er behjelpelig om det behøves litt oppstartshjelp. Det er et utrolig hyggelig sted å tilbringe lørdagskvelden på, og de som har vært innom LilleLyd tror jeg vil skrive under på det.

Så jeg sier som jeg sa på min siste kveld 13.april 2019
«TAKK TE DOKK»
Selv om jeg er litt usikker på om den gikk inn. Det har kanskje mer med min alder å gjøre enn de andres uvitenhet. Det var tittelen på Prudence´s siste plate 1975.