tirsdag, mars 29, 2011

Fin Serck-Hanssen - In Between Pictures (bok anmeldelse)

Norge har hatt og har en rekke fantastiske rockefotografer. En av de som har skiftet fokus på linsen sin er Fin Serck-Hanssen som regner fotoene av Iggy Pop i november 1986 som hans siste konsertfotoer. Ett av dem er da også det det siste fotoet i boken. Ett nærgående portrettfoto av Pop himself i vekjent positur.

Boken er delt i to deler der den første er fotoene. Denne opptar da nesten hele boken, som inneholder 167 svart/hvitt fotografier som alle har en felles preferanse i musikk og da i ett vidt begrep av pønk kulturen. Med vidt begrep er det at aktører så forskjellige som Depeche Mode (med Vince Clarke), Psychic TV og Anne Grete Preus er avfotografert. Ikke de mest pønka artistene men Depeche Mode hadde muligens ikke eksistert uten pønken og ikke minst alt det som oppsto i den bevegelsens kjølvann. Psychic TV var på mange måter en videreføring av mange av ideene til Throbbing Gristle, bandet som gjorde alt Sex Pistols gjorde (og gjerne før dem) utenom å selge seg til storindustrien og Preus som sang i hinne hårde dager i Veslefrikk og med spilte på en rekke konserter der mer eller mindre pønka band også opptrådte.

Hovedfokus er likefullt pønken her hjemme og i England. Stilstudier av publikum, artister og begge deler på en gang bringer ikke bare fram minner, dette er kulturhistorier. Som kjent kan ett foto frembringe mer enn 1000 ord, vel flere av disse bildene kunne ha vært verdig en lengre analyse hver for seg.

Bildene er satt opp i kronologisk rekkefølge fra 16 juni 1979 på Hurtighardråkkfestivalen til det nevnte Iggy Pop fotoet. Slik tar boken og bildene den som ser, ut på en tidsreise i undergrunnen. Fjernt fra VG listen og bortenfor de store konsertsaler. Dette er hvor musikk er laget ut fra en nødvendighet, snarere enn ut fra et perspektiv om rikdom og stjernetilværelse. Heldigvis var Serck-Hanssen der med sitt kamera og fikk foreviget små, men viktige, fragmenter av vår nære kulturhistorie. Bildene er en skatt som heldigvis er omgjort til en bok som burde glede svært mange. Fotoene utgjør inntil 29 mai en fotoutstilling på Henie Onstad Kunstsenter.

Som en bonus får man fire korte, men både informative og skarpe betraktninger rundt Serck-Hanssen som fotograf og hans bilder. Disse er gjort av ingen ringere ennPeter J. Amdam, Christian Refsum, Paola Cortes–Rocca og Ole Robert Sunde. Tilsammen blir dette både en vakker kunstfotobok og en viktig del av vår kulturhistorie. Det burde være mer enn nok til å kjøpe denne boken i gave til deg selv.