torsdag, februar 11, 2010

Nekropolis – New Europeans (Likvider) CD anmeldelse

Albumet åpner med en oppfordring om å ikke ha noen guder, inkl Nekropolis. Musikalsk iscenesatt med synthmusikk som man mer forbinder med 1980-tallet enn 2010. Samtidig synger de om artister som Clash og Suicide som også hører 70- og 80-tallet til. Noe som underbygger følelsen av å ha satt seg inn i en tidskapsel. Ikke for det, det er jo ingen lov mot det så hvorfor ikke? Hvis man skal plassere Nekropolis anno 2010 i et lydbilde må det bli som en krysning av tidlig Gary Numan og sen Cabaret Voltaire.

Når man kommer lengre ut i albumet er følelsen av tidskapsel reise fortsatt der men man blir bemerkelsesverdig raskt komfortabel med å forflyttelse seg i tid. Dessverre er ikke alle tekstene like lett fordøyelige. Å synge ”Burn the Kosvo Churches” er vel ikke ment som noe annet enn å helle bensin på et bål som for lengst burde vært slukket. Det blir fulgt opp med en frykt for konservative muslimer i låten ”I Can Feel the Fear in the Western World”, som de i ytringsfrihetens navn så absolutt må få lov til, men like fullt føles dette unødvendig (du er herved advart). Da er det lettere å være enig i tekstlinjen ”Doing drugs from Afghanistan/Is supporting the fucking Taliban” i låten ”Is This What You Really Want”. Låten er for øvrig nokså 77 punk i uttrykket. Kunne vært en post Rotten låt på Sex Pistols repertoaret, eller Max Splodge i sine mer OI orienterte øyeblikk.

På ”Culture of One” trør de til og høres nesten metalaktig ut i lydbildet og virkelig får fram rockefoten, denne blir nok ett heftig innslag i konsertutgaven, men da forhåpentligvis i en lengre utgave enn skarve 1 minutt og 50 sekunder. Etter hvert som platen skrider fram blir det flere litt up tempo punk inspirerte rockelåter overraskende nok. Sett ut fra deres debutalbum så må det sies at dette er faktisk noe helt nytt.

Vokalen er særpreget, men å synge på engelsk er nå engang ikke like enkelt for nordmenn, så også denne gang. Likeledes høres det ut som bandet sliter litt mellom 80-talls synth fetisch og retro-punk/metall i låt utvalget, noe som gjør at albumet aldri blir kjedelig, men det gjør også at man får litt problem med å få en følelse med materialet. Sjelden at man har lyst å høre synthpønk og synthpop om hverandre. Uansett ett hederlig gjensyn med ett av de mest spennende prosjektene i post pønk Norge på 80-tallet. Deres forrige album skal utgis på Hommage i løpet av våren på CD og da med en rekke bonuslåter.

I anledning at klubben Revolver i Oslo har avlyst release konserten til Nekropolis så har bandet sendt ut denne pressemeldingen;

I anledning det gresk-norske postpunkbandet Nekropolis’ plateslipp for deres nye CD – the new europeans – har klubben Revolver i Møllergata avlyst bandets planlagte releaseparty på Oslo-klubben. Både bandmedlemmene og utestedet har mottatt en rekke trusler fra husokkupantene i Hausmania og aktvister fra den ytterliggående stalinist-sekten Tjen Folket. Førstnevnte har truet med å knuse vinduene til utestedet hvis bandet spiller på klubben og Tjen Folket har forsøkt å presse plateselskapet Hommage Records (som skal nyutgi Nekropolis’ debutalbum) til å trekke seg som utgiver.
Bakgrunnen for truslene er at de mener Nekropolis oppfordrer til muslimhets og fungerer som krigshissere i forhold til Kosovo-spørsmålet. Det siste pga gruppas låt ’Burn The Kosovo Churches’ som handler om kosovoalbanernes brenning av 150 kosovoserbiske kirker siden freden i 1999. Nekropolis har blitt stemplet som høyreekstreme fordi de kommenterer islams inntog i Europa som en utfordring til sekulære europeiske demokratimodeller.
Nekropolis avviser alle anklager om høyreekstrem sympati eller innhold i sin kunst og tar avstand fra de antidemokratiske kreftene som vil kneble ytringsfriheten med trusler, vold og makt. Nekropolis består av frihetselskende europeere som kommenterer tendenser i tiden, det vil vi fortsette med uten å la oss tvinge til taushet av krefter som ønsker å styre hva som kan formidles og ikke, både innenfor kunst og musikk og i samfunnet ellers. Vi oppfordrer også alle andre til å ta avstand til disse kreftene og deres totalitære tankegang. Ytringsfriheten skal ikke regisseres av en liten gruppe mennesker....
Hvis kunsten fremdeles skal være fri og bidra til å skape debatt – slik Trond Giske oppfordret til kort tid før han gikk av som kulturminster – kan vi ikke godta at den samme kunsten blir kneblet av et meningstyranni fra udemokratiske krefter på ytterste venstre fløy.
Vi er verken krigshissere, muslimhatere eller voldelige, og nekter å la oss stoppe fordi vi ikke uttrykker politisk korrekte meninger. Istedet ser vi oss etter et annet sted å arrangere releaseparty.

Nekropolis, Oslo 11/2/10