fredag, september 16, 2022

Strangerous – Chant (album anm)

I dag 16. September slipper Strangerous sitt tredje album, «Chant». Siden debutalbumet har hun gjort en rekke konserter. De fire verkene som presenteres her, er på ca. 20 min. hver. For de som er kjent med Strangerous vil de kjenne igjen stilen, selv om at det er et mer modent og komplisert lydbilde vi får høre denne gangen. Har du ikke hørt Strangerous før er det på tide å gjøre noe med det.

Nora Elise Stemland er opprinnelig fra Bodø, men har base i Trondheim nå. Der lager hun lydlandskaper som er både vakre og mørke. Hun har blant annet blitt sammenlignet med en artist som Puce Mary! Selv om hun blir sammenlignet med en så sentral artist, har Strangerous definitivt sin egen måte å framføre og komponere sin musikk på. Et uttrykk som kommer til ved eksperimentel improvisasjon med røtter i samtidsmusikk, jazz og støy. Med sin bakgrunn i alt fra metalband til korsang har hun et bredt og mangfoldig grunnlag å spille på, og la seg inspirere av. Noe av dette kan man skimte i hennes komposisjoner. Dette albumet viser definitivt Strangerous på sitt beste.

Albumet åpner vakkert og minimalistisk av en spilledåse som leder tankene til en psykologisk skrekkfilm eller en episode av Twin Peaks. Rumlende lyd kommer sakte inn og forsterker stemningen mens spilledåsen sakte blir delt opp og deretter spist opp av mørke skyer. Det er et mørkt lydlandskap som blir avdekket med lag på lag av lyder. Dette høres ganske industrielt ut, en plass mellom tidlig Einstürzende neubauten og en litt soft utgave av Jazkamer. Til tider høres det ut som man er i en fabrikk som er på sammenbruddets rand. Mot slutten kommer spilledåsen tilbake og runder stykket av på en perfekt måte. Må høres, da vil du også oppdage hvor vakkert dette er.

Neste komposisjon er albumets korteste på kun 18 minutter og noen sekunder. Det åpner litt avdempet med en slags rytme som går og går. Inn kommer det abstrakte lyder som bryter opp monotomien og bygger opp lydlandskapet. Etterhvert kommer også lyder som kan minne om hvalsang og vokalsamplinger som går i loop. Et for Strangerous, åpent lydbilde, som virkelig får vist frem kompleksiteten i verket. Mot slutten blir det mer støyende før det stopper brutalt og overraskende.

Over på CD #2, eller er man på digitale medier, neste verk. Den åpner med noe som kan høres ut som noen bruker visper på en cymbal med orkestermusikk langt nede i mixen så man hører at den er der men ikke hva det er. Oppå dette kommer rytmer og støy og kompleterer lydbildet. Etter hvert legges nye lag med samplede vokal innslag, der man skifter mellom dyp stemme og en lysere stemme som nesten høres ut som et barn. Hele tiden forandrer loopene seg sømløst og gjør at man aldri venner seg til stemningene. Musikken er perfekt til en skrekkfilm i Hellraiser serien eller på en David Cronenberg film. Musikk enhver skrekkfilmentusiast kommer til å elske.

Visual: Egil Ursin. Foto: Linn Stemland
Siste verk i denne kvartetten er en naturlig avslutning på albumet. Igjen får vi et åpent lydbilde som gir muligheter til å la forskjellige mer eller mindre industrielle looper spille seg opp mot hverandre. Den særegne romklangen gir det ekstra piffet som gjør dette til et meget hørevennlig verk. Oppå dette er en lyd som kan høres ut som smerteskrik, avspilt litt sakte så det får en ekstra mørk og dyster stemning. Denne stemningen forsterkes mot slutten og gjør dette verket til en perfekt avslutning på et vanvittig sterkt album. Dette er kvalitets-støy av ypperste klasse!

Alle stykkene er gjort live, på hhv Vriompeisfest, Blå, Oslo / Nødutgangfestivalen, Sinus, Bodø / Klubb kanin, Rotvoll kunstnerkollektiv, Trondheim og på Gummilyd, Union Scene, Drammen. Til sammen viser verkene en artist som behersker sitt utstyr og begeistrer med sitt lydgalleri.

Strangerous skriver i presseskrivet at; “Chants har gjennom tidene vært viktig for mennesker i rituelle sammenhenger og har virket som en samlende kraft. Verden er preget av uroligheter og klimakrise akkompagnert med en lydjungel som verden aldri tidligere har opplevd. På et plan kan man kanskje si at det er en trygghet i disse repetitive industrielle lydene vi omgir oss med - de blir som chants, da de blir en naturlig del av våre hverdagsritualer, på godt og vondt.” Dette bakteppet er med på å gi en ekstra dybde til verkene på Chant.

Albumet kommer både som en limited edition dobbel CDr i 50 eksemplarer i håndtrykt cover, designet og utført av artisten selv. CD-labelene har foto tatt av artisten. Designet på både cover og labeler står godt til musikken, og gir helhetsinntrykket en ekstra dybde. Vi snakker her om et kunstverk i seg selv, allerede før man har hørt på musikken. Det fysiske albumet kan kjøpes direkte fra artistens Bandcamp eller via en beskjed på messenger eller på Instagram. I tillegg gir Draug media denne ut digitalt på alt av strømmetjenester og på sin Bandcamp. Det fysiske albumet kan også kjøpes via dem. Nå vet du hva du må gjøre; løp og kjøp!

Det gjøres oppmerksom på at Nora Elise Stemland er i redaksjonen til Musikk fra Norge.