lørdag, juni 01, 2019

Nye oppstøt + Motorpsycho 10" (anmeldelse)

Nok ett nummer av det Trondheimsbaserte kulturmagasinet Nye Oppstøt har nettopp blitt sluppet. Og denne gang er det en singel med Motorpsycho som er platen (de slipper en ti tommers singel/EP/mini album med hvert nummer). Nye Oppstøt er et kultur- og samfunnsmagasin som startet som en punkfanzine våren 1980, og som i 2014 startet opp igjen, da som et mer generelt kulturmagasin.

Noen nummer senere kom altså denne boksen med en Motorpsycho plate med en tidligere uutgitt komposisjon. Utgivelsen kan kun kjøpes som vedlegg til Nye Oppstøt #19 og kommer i en pappeske designet med klare preferanser til «Soothe» boksen. Design av denne står Håvard Gjelseth for og er utgitt i 2000 eksemplarer der det opplyses at den går ut som varmt hvetebrød, så vil du ha den bør man bestille den raskest mulig.

Titommeren «Terje Brekkstads Kosmiske Reise Pts 1&2» er spilt inn på Trøndelag Teater da bandet jobbet med teaterstykket «Begynnelser» i 2016 og er nå utgitt i samarbeid med Motorpsycho Archives, som er bandets egen label for musikk som faller utenfor de ordinære utgivelsene. En komposisjon som viser bandet fra sin mer eksperimentelle og søkende side. Ja nærmest ambient i sitt uttrykk. Merkelig vakkert er det. Dette viser virkelig en ny side av Motorpsycho sitt musikalske univers. Dette er noe ingen fans kan leve uten.

Med i boksen får man altså magasinets utgave #19, som forøvrig kan kjøpes uten plate også (opplag 2500 og distribueres bl.a. Av Narvesen). I det finner man en svært grundig Motorpsycho sak, flere rapporter fra India, intervju og novelle fra Levi Henriksen, nekrolog over Terje Nilsen, større sak om avhengighet, anmeldelser, tegneserie om NPM, i tillegg til en masse annet som kulturinteresserte bør få med seg. Dette magasinet er ett vannhull i dagens mediaverden, som bare blir kjedeligere og kjedeligere, så går Nye oppstøt motsatt vei og blir bare mer og mer uunnværlig for alle som liker kultur (og hvem gjør vel ikke det?). Nesten 230 sider avsluttes med en utbrettsplakat av Trondheims største sønner.

Må ta med at layouten er utsøkt, førsteklasses trykking, og alt klart for levering. Bestill her. Der kan du også kjøpe eldre nummer og plater mm. Kjøp direkte fra utgiver og gled dem men ikke minst deg selv. Dette trenger du. Enkelte smakebiter kan man også lese på deres web.