lørdag, april 15, 2017

Soup – Remedies (album + EP anm.)

Førsteinntrykket av Soup sitt album (og EP) Remedies er behersket. Dette er et band som vet hva de gjør og utfører det slik det var tenkt og det de fremfører er...ja behersket. Det er kontrollert, og det bygges opp over sekvenser for å brytes ned og bygges opp igjen snarere enn den tradisjonelle vers/refreng standarden. Neste tanke er at dette hadde da passet som hånd i hanske på en Arthaus film? En ettertenksom sjangerknusende film som ikke lar seg bås-sette.

De lar seg ikke kategoriseres i en fei, da musikken deres inneholder fragmenter fra så mange sjangre, fra prog til indie til...tja gudene vet hva. Disse folkene har hørt på mye rart og latt seg inspirere av det meste de har hørt. Det er kraftfullt og uforutsigbart uten at det kommer til noen brå overganger mellom temaene. Og temaene får lov å vokse seg store og vakre med alt fra de minste penslene til de breieste.

Musikken er "kunstmusikk" begått i en rocka rytmisk innpakking. Av og til nesten sakralt (om man omtale musikk som sakralt). Man blir tatt inn i et skjørt og vakkert univers sånn som man nesten ikke har hørt siden Moody Blues velmaktsdager, ja vi snakker +/- 1970 her. Samtidig kan de skru opp temperaturen umerkelig og virkelig ta lytteren med på en reise som knapt har vært maken til på svært mange år.

For å forstå Soup må man spille seg varm og da bør dette albumet gå noen ganger. Du vil snart merke at det vokser og vokser og tar tak i deg som lytter og som alle klassiske progalbum gir deg en ny spiss på tilværelsen for hver avspilling. Etter en rekke lyttinger har denne lytteren landet på at dette må katalogiseres som prog, etter lange enesamtaler og med en lang rekke avsporinger, så finner man ikke bedre måte å brekke ned dette på i ett ord.

Når det er sagt er ikke dette noe typisk progalbum, tvert imot. Dette er like mye et album med klare psykedeliske tendenser og fnugg av så mange andre stilarter at det burde skli inn i enhver rocka lytters platesamling og bli plukket fram i hytt og pine. Dette er et sånt album som gror og gjør det vanskelig og ta av spilleren. Hvem vil pakke vekk noe så vakkert som dette?

Legg merke til at med LPen kommer det en CD og med de 200 første følger det en signert fotoprint av Lasse Hoile. Alle vinylene kommer på gjennomsiktig fiolett vinyl. For komplett opplevelse av studiosession er det også utgitt en EP med de to låtene som ikke fikk være med på albumet + en ny versjon av låten «The Sparrow». EP kommer kun i 200 eksemplarer. Som alltid er alt innpakket i en svært så smakfull innpakking som bare befester Crispin Glover Records som ett av de mest spennende selskapene i Norge.