torsdag, februar 18, 2016

Oslo 14s debutkonsert i kveld.

Tre komponister har fått i oppdrag å lage hvert sitt verk spesielt for vokalensemblet Oslo 14: Lisa Dillan, Sofia Jernberg og Wenche Losnegård. Og med dét er det endelig klart for Oslo 14s aller første helaftens konsert.

- «Blue Note» er et speil; tidvis satirisk og like parodisk som jeg oppfatter at FrPs retorikk er, og tidvis like dobbelt-kommuniserende som Solbergs gjerninger kontra taler om menneskerettigheter er, sier Lisa Dillan som har komponert verket «Blue note – et satirisk verk i sju deler». - Dette stykket er min prikkedød til regjeringen, og jeg er takknemlig for at Oslo 14 ønsker å framføre mitt personlige, politiske budskap, avslutter Dillan.

Sofia Jernberg har komponert stykket «Sometimes, Always Silence». -Detta är mitt första stycke för vokalensemble och jag har sett mycket fram emot att höra hur var och en av sångerna präglar och tolkar mitt partitur. Stycket är relativt öppet skrivet och jag har givit rum för att sångarna ska kunna fatta egna musikaliske beslut ibland. Min avsikt är att körens starka, individuella röster skall kunna komma fram, sier Jernberg.

- Med Oslo 14 har jeg tenkt at alt er mulig, sier Wenche Losnegård som bidrar med verket «Holy Blood». - Med sine unike sangere er Oslo 14 et veldig tøyelig ensemble som behersker både fri improvisasjon og strikt komposisjon. Dette satte meg på sporet av temaet blod, som på den ene siden inneholder et personlig DNA – i ensemblet representert ved hver enkelt individuelle sanger, og på den andre siden er et allment livgivende element – representert ved ensemblet som kollektiv og fellesskap.

Oslo 14 vil også framføre Susannas verk "Mass For The Witch Woman".

Oslo 14 ble etablert i 2014 av fjorten sangere under Elin Rosselands ledelse. Siden den gang har besetningen vokst litt, og torsdag teller de 16. Ensemblet består av improviserende sangere og har som målsetting å dyrke hver enkelt sangers individuelle styrker og særegenheter gjennom fri improvisasjon. Den årvåkne Oslo-publikummer har registrert at Oslo 14 debuterte på Ny Musikk sin Only Connect Festival of Sound i juni i fjor med et spesialskrevet verk av Susanna, og at de åpnet årets All Ears. Festival for improvised music med friimpro i Oslo Domkirke.