søndag, november 04, 2012

Mosjøens pophistorie av Bjørn Johnsen (bok anm.)

Først og fremst gratulere til Mosjøen med ett praktverk. Måtte alle kommuner i Norge få slike bøker, slik at lokal kulturhistorie blir bevart for ettertiden. Deretter bør ordføreren øyeblikkelig gi forfatteren kommunens høyeste utmerkelse for sitt arbeide.

Bøker er en av de mest effektive måtene å få bevart kulturhistorie på. Når slike prosjekter ender opp mellom to permer bør det flagges og feires over hele kulturnorge, for ingen plass er så innesnødd at denne bare forholder seg til seg og sitt og ikke har innvirkning på andre. Mosjøens revyteater produserte låten «Nordlandsnetter» i 1951 og dermed var byen satt på kulturkartet for alvor. Det tok ikke lang tid før Norges crooner konge Jens Book-Jenssen kjøpte rettighetene og gjorde låten til allemannseie.

Senere kom artister i fra kommunen til å gjøre det godt på egen hånd fra Lise Botts og Johnny Hill på 60 tallet til dagens artister som Sandra Lyng Haugen og duoen Marcusog Martinus. Innimellom her har man folk som har gjort seg bemerket innen både pønk og metal og helt på sidelinjen har kommunens jazzmiljø gjort seg bemerket. Det var Mosjøenbandet Arvid Martinsen Band som i 1981 fikk gitt ut NordNorges første jazzalbum, og da selvfølgelig på Mosjøens eget selskap, Experience Records. Selskapet som ga ut de første platene til Prudence, til HalvdanSivertsen og til mange fler som ennå den dag i dag er inne i både på lister og radio.

Boken klarer å balansere mellom det historisk faglige og vinklingen med at boken skal være like lettlest som ett ukeblad har forfatteren virkelig klart å opprettholde på en meget overbevisende måte. Selv om boken henvender seg først og fremst til folk i Vefsn kommune, men også til alle med ett fnugg av musikkhistorisk interesse utenfor hva dagspressen og ukebladene serverer. Her får man vite mye om mangt som skjedde i musikkmiljøer enten de er i Oslo eller i Bodø.

Her får man også historien om Armageddon, som i likhet med Tromsøbandet 666 var før Mayhem med å servere publikum musikkformen som skulle bli kjent som black metal. Kåre Berntzen var med når pønken brøt løs i Norge på slutten av 1970-tallet og var med i Ski-patrol og senere i Blaupunkt og forteller om sin tid i det miljøet. Garlik De´th historien brettes ut, som kulminerte med en LP utgivelse i Nord-Amerika 15 år etter at de var oppløste. Frode Fjellheim må nevnes i kategorien født i Mosjøen og etterhvert blitt hele Norges musiker. Ingen tvil om at Vefsn har mye å være stolt over.

Så er det ingenting å pirke på? Egentlig ikke, men er man nerd så savner man selvsagt fyldige diskografier og en index som gjør boken mer oppslagsvennlig. Men for alle som ikke er nerdete så har ikke dette noen større betydning. Boken har over 50 QR-koder slik at man med mobilen kan få levende bilder og lyd til lesningen. Dette gjør at man får ett mye bedre og riktigere inntrykk av artistene og deres uttrykk enn bare ord kan bidra til. Kort sagt boken er noe av det beste som er gjort på popkulturen i Norge noensinne. En fryd å lese og en selvfølge å investere i for alle som mener de er mer enn middels interessert i popkultur, uansett hvilket postnummer du bor på.