Først og fremst gratulere til Mosjøen
med ett praktverk. Måtte alle kommuner i Norge få slike bøker,
slik at lokal kulturhistorie blir bevart for ettertiden. Deretter bør
ordføreren øyeblikkelig gi forfatteren kommunens høyeste
utmerkelse for sitt arbeide.
Bøker er en av de mest effektive
måtene å få bevart kulturhistorie på. Når slike prosjekter ender
opp mellom to permer bør det flagges og feires over hele
kulturnorge, for ingen plass er så innesnødd at denne bare
forholder seg til seg og sitt og ikke har innvirkning på andre.
Mosjøens revyteater produserte låten «Nordlandsnetter» i 1951 og
dermed var byen satt på kulturkartet for alvor. Det tok ikke lang
tid før Norges crooner konge Jens Book-Jenssen kjøpte rettighetene
og gjorde låten til allemannseie.
Senere kom artister i fra kommunen til
å gjøre det godt på egen hånd fra Lise Botts og Johnny Hill på
60 tallet til dagens artister som Sandra Lyng Haugen og duoen Marcusog Martinus. Innimellom her har man folk som har gjort seg bemerket
innen både pønk og metal og helt på sidelinjen har kommunens
jazzmiljø gjort seg bemerket. Det var Mosjøenbandet Arvid Martinsen Band som i 1981 fikk gitt ut NordNorges første jazzalbum, og da
selvfølgelig på Mosjøens eget selskap, Experience Records.
Selskapet som ga ut de første platene til Prudence, til HalvdanSivertsen og til mange fler som ennå den dag i dag er inne i både
på lister og radio.
Boken klarer å balansere mellom det
historisk faglige og vinklingen med at boken skal være like lettlest
som ett ukeblad har forfatteren virkelig klart å opprettholde på en
meget overbevisende måte. Selv om boken henvender seg først og
fremst til folk i Vefsn kommune, men også til alle med ett fnugg av
musikkhistorisk interesse utenfor hva dagspressen og ukebladene
serverer. Her får man vite mye om mangt som skjedde i musikkmiljøer
enten de er i Oslo eller i Bodø.
Her får man også historien om
Armageddon, som i likhet med Tromsøbandet 666 var før Mayhem med å
servere publikum musikkformen som skulle bli kjent som black metal.
Kåre Berntzen var med når pønken brøt løs i Norge på slutten av
1970-tallet og var med i Ski-patrol og senere i Blaupunkt og
forteller om sin tid i det miljøet. Garlik De´th historien brettes
ut, som kulminerte med en LP utgivelse i Nord-Amerika 15 år etter at
de var oppløste. Frode Fjellheim må nevnes i kategorien født i
Mosjøen og etterhvert blitt hele Norges musiker. Ingen tvil om at
Vefsn har mye å være stolt over.
Så er det ingenting å pirke på?
Egentlig ikke, men er man nerd så savner man selvsagt fyldige
diskografier og en index som gjør boken mer oppslagsvennlig. Men for
alle som ikke er nerdete så har ikke dette noen større betydning.
Boken har over 50 QR-koder slik at man med mobilen kan få levende
bilder og lyd til lesningen. Dette gjør at man får ett mye bedre og
riktigere inntrykk av artistene og deres uttrykk enn bare ord kan
bidra til. Kort sagt boken er noe av det beste som er gjort på
popkulturen i Norge noensinne. En fryd å lese og en selvfølge å
investere i for alle som mener de er mer enn middels interessert i
popkultur, uansett hvilket postnummer du bor på.