tirsdag, november 01, 2011

Trygve Mathiesen - Norsk post-punk 1980-1985 (bok anm)

Så er den her, oppfølgeren til TrygveMathiesens bok om norsk pønks første leveår. Nå har pønken spredd seg i en rekke stilarter fra hardcore til synthpop og går under sekkebetegnelsen post-pønk. Det er denne historien som er forsøkt samlet mellom to permer for første gang.

Innholdsmessigst er denne boken lagt opp på andre måter, både visuelt og i innhold enn den første. Der den første boken har en oppbygging som går mer på år etter år, er denne i stor grad fri for slik, men tema artiklene fra første bok er videreført og har i stor grad fått overta. Visuelt er denne mer strammere i spaltene, og fanzinepreget fra første bok er mindre synlig nå, selv om det er der. Visuelt sett så ser denne boken mer ryddig ut en forgjengeren, noe som bryter med teksten som nettopp fremhever at nå var alt lov og alle grenser skulle sprenges.

Nå skjedde nok mye i Oslo distriktet, noe boken bærer preg av, men det blir litt vel mye Oslo, selv om Bergen, Askim, Bodø, Trondheim, Molde og Tromsø m.fl. byer er representert, så kunne man ha sett mer på hva som skjedde i bygdene i Norge. I perioden 1980-85 eksploderte jo post-punken i all sin frodighet utover hele landet, ikke bare i byene. På den annen side så skulle man tatt med alt så hadde nok boken blitt tredobbelt så tykk. Her har forfatteren tatt et valg og holdt seg til noen av de som enten da gjorde furore utover nærmiljøet, eller la spirene til mer nasjonal interesse i etterkant. For ikke å snakke om internasjonalt. Med post-pønken så kom norske artistene virkelig ut over grensene, bokstavelig talt, og inntok Europa i hovedsak, selv om noen kom seg lengre ut. Men noen flere ord om The Aller Værste, Kjøtt/Montasje, Jannicke og Lars (Kilevold) er nok like påkrevd som å skrive om a-Ha.

I første artikkel forklares begrep post-punk og linjene trekkes tilbake til kunstmusikken på 50-tallet og pønkens spede start med Velvet Underground på 60-tallet. Derifra trekkes linjene godt inn på 80-tallet. En god åpning av boken som gjør at man lettere forstår hva bokens innhold skal være og prøve å dokumentere. Men allerede her melder alarmklokkene. Man må sette spørsmålstegn med å prøve å dra post-pønken inn i liberalistisk retning, da post pønk lik pønken var uten noen politisk ideologiske grunnsyn. Det blir selvmotsigende å påstå at sosialistene i The Aller Værste indirekte (eller direkte?) profilerte liberalisme, eller at en sekkebetegnelse hadde noen felles ideologisk plattform. Dessverre er det flere plasser at forfatteren tar seg slike friheter. I boken kommer det fram en del ideologiske og politiske synspunkter fra forfatteren, som forstyrrer helhetsinntrykket. Forfatterens konklusjoner er ikke grundig nok argumentert for og har tildels ingen naturlig plass i boken. Hvis da ikke boken skal ansees som et politisk debatt innlegg der Mathiesen tar ett oppgjør med sin egen bakgrunn, noe man forstår ut fra innledningen av boken at det ikke er snakk om.

Boken er inndelt i temaer og undertemaer innenfor disse igjen. Her tas alt fra fetisj moter til vegetarianisme opp, satt inn i en sammenheng med utspring (eller innom) pønken og videre til post pønken. Alt er på sin plass men her kommer også noe av svakheten fram, hvorfor er det ikke noe om krigsfrykten som "alle" var opptatt av? Vegetarsaken er oppklarende men at 100 prosent flere vegetarianere enn ikke vegetarianere har spiseforstyrrelser (s. 67) har ingenting i boken og gjøre og er bare tull. Porno/sex var aldri noe stort tema i tekstene til norske post pønk band og det viser også artikkelen da den sentrerer seg mer om medias tilnærming med så lite pønka blad som Puls var. Derifra og ut handler det mest om kjønnsfacisme/kamp og fint lite om post pønk.

På den positive siden må det trekkes fram artiklene om fascismeflørt, rockeklubbenes framvekst og hvordan black metal har sin ene fot i pønken. Det er en del positivt å si om boken, heldigvis. Men, savnet etter tidslinjene er der. Hvor er oversikten år for år på hva som skjedde? Det hadde gjort boken mer tilgjengelig utenfor de som allerede sto midt oppi dette miljøet. Savner også mer og bedre kildeangivelse. Spesielt på hvor er sitatene hentet fra? Noen faktafeil er det også, slikt som at det står at Lasse Marhaug er fra Rogaland (s.191), han er fra Steigen i Nordland og Narvik har aldri vært NordNorges største by (s. 86), men disse er få og ikke av større betydning for innholdet i boken. Det er derimot vanskeligere å ta boken for et historisk verk da etterprøvingen av påstandene som kommer på løpende bånd, ikke lar seg etterprøve uten at leseren har grundig musikkhistorisk kunnskap og dermed vet fra før av om dette er troverdig eller ei. For de få som er i den gruppen er nok det lite nytt å hente i dette bokverket.

 
Boken er viktig for å dokumentere en kultur (eller rettere sagt flere kulturer med samme utspring) som nå er bortimot forsvunnet. Den kreativiteten som punken medførte utover 80-tallet i norsk musikkliv er uvurderlig for å forstå hvordan så vidt forskjellige artister som Mayhem og a-Ha kunne komme dit de kom/er i dag. Derfor er det beklagelig at Mathiesen har hoppet litt harelabb over temaer og artister som har sin naturlige plass i historien om pønk og post pønk og desto mer merkelig at band uten større betydning og uten utgivelser, sågar enkelte med bare et fåtall konserter bak seg blir omtalt, mens andre (som f.eks. Fra lippo lippi) knapt er nevnt i boken. Savnet etter å ta inn en nærmere omtale av i det minste sentrale aktører i post pønken i Norge i første halvdel av 80-tallet gjør at boken dessverre får en slagside.

Meget bra om klubbvirksomhet i Norge og vel verdt en egen bok, men å skrive noen få linjer om kassettbevegelsen, Blitz og fanzinene osv., det er ikke bra. Det er slikt man forventer å lese mye om, i allefall en grundig gjennom gang på. Og man forventer en oversikt over hvilke utgivelser som kom ut i perioden, slik som forfatteren hadde i sin første bok. Artikkelen om Norges svar på Band Aid burde nok ikke ha vært tatt med i det hele tatt. Den tiden Mathiesen brukte på den artikkelen burde han ha brukt på viktigere og mer relaterte ting i forhold til bokens tema, sånn som f.eks. alle de uavhengige plateselskapene, hvordan ble utgivelsene distribuert, D.I.Y. bevegelsen, overlevde den overgangen til post pønk? I det hele blir det dessverre litt mye spørsmålstegn, savn og en sterk følelse av hastverk er lastverk over dette. Forrige bok hadde sine svakheter men var mye mer helhetlig og var mye bedre skrevet og hadde på langt nær så tydelig personlig agenda som denne boken har. Likefullt er boken absolutt verdt å lese, men da med nevnte anmerkninger i denne anmeldelsen i bakhodet. Bedre lykke neste gang, Mathiesen, for du kan bedre enn dette.