fredag, april 04, 2025

Kjetil Brandsdal, Thore Warland – Get Next / Hypotaedium (album anmeldelser)

Bransdal og Warland har begge bakgrunn fra det aktive musikkmiljøet i Sandnes og Stavanger. Brandsdal er en norsk musiker, komponist, designer mm. Han er kjent for prosjekter som Drid, Fibo-Trespo, Hellfire, Kjertl Del Brondo Group, Noxagt og Ultralyd, foruten en rekke soloprosjekter og samarbeid med andre. Han står også bak plateselskapet Drid Machine Records. Warland har vært aktiv som musiker i band som f.eks.; Bakhtinians, Burning Axis, Golden Oriole, Staer og Tørrfall. Har også samarbeidet med bl.a. John Hegre.

Det første som slår en når man ser albumene er innpakningen. Her er det brukt platecover (på Hypotaedium) hentet ut av billigbunken på loppis og lignende og så er disse bearbeidet til et lite kunstverk i seg selv. Mens coverne på Get Next er marmorert for hånd og derfor er ingen like. Teknikken som er brukt for å fullbyrdige coverne er en snart 100 år gammel teknikk som sjelden brukt, utenom på duoens fem LP utgivelser. I 1930 oppfant Louis Dufay en trykkprosess på aluminiumsfolie inspirert av iriseringen av Morpho-sommerfuglenes vinger. En ivrig sommerfuglsamler oppdaget at stripene på vingene til Morpho, disse majestetiske blå sommerfuglene, lar lyset reflekteres. Deretter oppfant han en metode for å gjenskape disse effektene, kjent som heliophore. Tilsammen utgjør loppiscoverne og dets nye utsmykning ett kunstverk i seg selv. Fascinerende når man lar lyset leke seg i innpakningen.

Men nå er lydpregningen det viktigste. Get Next kom ut i januar i fjor og er klart gjenkjennelig til deres tidligere utgivelser. Det er klare preferanser til Z`EV og tidlig Einstürzende neubauten så vel som tidlig Munch og Brandals band Noxagt. For å sette dette litt i perspektiv. Når det er sagt så er dette uten vokal, men bæres av duoens tilnærming til musikk i grenselandet mellom frijazz, støy og eksperimentell samtidsmusikk. Abstrakt er denne kategorisert som på Discogs. Det er vel å trekke det langt all den tid det er rytmikken som holder komposisjonene sammen og gir albumet en helhet.

Låtene kan oppfattes som monotone men hører man litt etter oppdager man små variasjoner. Mange nok til at det til slutt blir en spennende musikalsk reise i landskap som Steve Reich og av og til Philip Glass ville ha nikket anerkjennende til. Dette er håndverk av høy klasse fra noen av landets mest innovative utøvere og komponister. Alle dere som ennå ikke har investert i dette nydelige albumet vet nå hva dere må gjøre.

Hypotaedium kom ut nå i dag (04-04-2025) og består av 11 deler som til sammen utgjør 45 minutter. Det første som slår en er lyden. Dette er spilt inn i Ølhallene på Tou scene i Stavanger. Og lyden preges av det. Romklangen er bevist brukt som en del av helhetsuttrykket her. Nå er man gjerne vant til mer kompakt studiolyd på nyere utgivelser, så man bør ta å spille albumet mer enn noen få ganger for å venne seg til lyden, og da som en side-effekt la komposisjonene vokse.

Det som slår en når man har vent seg til lyden, er at komposisjonene er svært rytmiske, med varsom variasjon som utfyller lydbildet. Her brukes aktivt bass og slagverk som grunn komp i komposisjonene, kombinert med utstrakt bruk av lyd effekter mm. De inkluderer nok lyd fra noen av loppisplatene som de da på det viset fullfører syklusen fra omslag til musikken. Dette albumet viser en progresjon over deres album som er mer åpen og «rå» i framferden enn f.eks. Get Next. Nydelig og stålsikkert komponert og framført og er et album som burde være en soleklar vinner i åpen klasse på neste Spellemannspris show. Her prøver man å skape nye uttrykk i halvt gjengrodde stier og klarer det i såpass stor grad at man fristes til å påstå at dette er nybrotsarbeid. Ett soleklart innkjøp for alle som vil fordype seg i ny musikk som faktisk er ny, og ikke bare kaller seg ny.

Begge albumene er for øvrig på nydelig mørk rød vinyl. Her opplyser Brandsdal at «Egentlig tilfeldig at Get Next er på rød vinyl. Prøvde å matche vinyl opp mot cover, så alle LPene (og cover - marmorert for hånd) er forskjellige Begge albumene er utgitt og er tilgjengelig fra Drid Machine Records. Løp å kjøp før de blir utsolgt.