søndag, juli 14, 2019

Anders Brørby – Kill Count og Triology I (album anmeldelser)

Kill Count åpner akkurat så mørkt og dystert som tittelen antyder. Ørene vasser rett inn i en elv av emosjonelle preferanser av den mørke sorten. Ikke Saw men mere opp mot Twin Peaks. Dette er mer i gata der Angelo Badalamenti bor, men hakket mørkere og mer direkte.

Man kan godt si at Brørby har videreført sin tilnærming til mer ambient musikk, samtidig har han tilført sjangeren en soundtrack dimensjon der filmen skapes i lytterens hode og nok neppe vil bli realisert på ett lerret i nærmeste framtid. Synd for dette fortjener virkelig å bli filmet.

Etter noen låter er man inne i ett nesten industrielt landskap der støyelementer parteres og settes sammen på en måte som får platen til å dekke en større spennvidde og nedslagsfelt, men uten å tippe over å bli fragmentert. Det er hele tiden en mørk stemning som er den røde tråden i dette albumet. Låt etter låt bygges dette albumet opp til et unikt lydverk som virkelig legger en ekstra dimensjon til kryssningspunktet mellom dark ambient og noe mer avant garde, uten at dette noensinne blir noe for "spesielt interesserte". Dette burde alle som liker musikk bortenfor VG listen gi en sjanse.

Enhver som har planer om å lage film bør sporenstreks sjekke ut Anders Brørbys musikk, i hvertfall hvis man skal gjøre noe som er ett fnugg av mørkt og dystert. Dette er musikk som virkelig kan forvandle en grei nok film til noe ekstra.

På Triology I er han invitert inn til å gjøre halve albumet, i lag med Amerikanske The Corrupting Sea, som gjør andre halvdel. Dette er en av flere album sistnevnte gjør i lag med utvalgte artister. Her følger han opp de mer ambient orienterte sidene av sin musikk. Fortsatt svært forførende og vakkert og med ett tilsnitt av ett mere udefinert mørke. Ikke så klart og tydelig som på Kill Count, men likefullt til stedet.

Brørby har med dette levert sitt 11 og 12 album og burde forlengst vært på alles lepper når man snakker om the next big thing i norsk musikk. Det har dessverre ikke skjedd til nå, men forhåpentligvis kan disse to albumene åpne noen porter for Brørby er absolutt en av de mest spennende norske musikerne/komponistene per dags dato. Gjør deg selv en tjeneste og ta dypdykket og overaske deg selv. Lytt tre ganger igjennom og jeg garanterer at du vil sjekke ut resten av hans katalog også. Det fortjener du.