torsdag, juni 21, 2018

Kulturmagazinet Nye Oppstøt! #18 + «It´s Grand» EP (anm.)


Endelig er #18 av det som en gang i tiden var pønkezinen Nye oppstøt ute. Noen nummer forkortet til NO! og er nå tilbake som Nye oppstøt. Som det ett magazine for oppdagelser og nye opplevelser. Navneskiftet fram og tilbake til tross så har de tatt vare på gi faen holdningen og forlengst sprengt alle rammer for hva et kulturmagasin kan inneholde. Tenkt deg en mix mellom gode gamle Nye takter, Folk & røvere, Gateavisa og svenske ETC., med litt attåt. Da nærmer du deg.

Det heter seg at man ikke skal gape over for mye, for da treffer man ingen. Vel her er beviset på det motsatte, så lenge man er opptatt av det som for letthets skyld kalles undergrunn, eller heller subkultur. Dette er redningen for alle oss som ikke bryr seg om VG listen, trendmagasiner eller høyverdig menings-diktaturer. Sjelden blir man mer trigget på å gjøre noe sjøl som etter å ha lest NO! Etter at Gateavisa gikk inn (for det ble vel med det forsøket tidligere i år?) er dette det eneste litterære vannhullet i Norge for alle oss som tilhører et subkulturelt miljø og samtidig trenger åndelig påfyll.

I løpet av 192 sider (!) i 10" x 10" størrelse (samme størrelse som EPen som kommer med hvert nummer, mer om det lengre ned.) får man også denne gang ca halvt om halvt med musikkrelatert stoff og andre innfallsvinkler til den mangfoldige subkulturelle verden som venter på at du skal oppdage dem. Her er saker om Werner Herzog, intervju med Anne Krigsvoll, en sak om Asbjørn Sunde og Osvaldgruppa osv til et portrett av Genesis P. Orridge, kortversjon av historien om Residents, filosofiske intervjuer med Johnny Yen og Bjørn Müller med mye mer. Dette magasinet er en oase i en ellers heller uinteressant norsk bladjungel der fler og fler skriver om mer eller mindre akkurat det samme.

Sakene er gjennomarbeidet og vitner om skrivekløe og etterrettelighet og det smitter over på leseren. Når man setter seg ned med NO! #18 dras man fort inn i en verden som er frodig og fargerik og man kommer definitivt til å få seg både en og flere aha opplevelser på ferden fra perm til perm. Som vanlig fin og leservennlig layout, spreke illustrasjoner og tvers igjennom et kvalitetsprodukt som vi trenger i Norge i dag. Rett og slett ett fornøyelig gløtt inn i virkeligheten.

Nye oppstøt er også NO!, et plateselskap som hver gang det kommer en papirutgave, kommer med en 10" EP på flunkende flott vinyl. Denne gangen med tittelen "It´s Grand!" og temaet er melodi grand prix og fem norske artister har tatt for seg hver sin kjente MGP låt og omarrangert den sånn at de gjør sin versjon i sin stil og utforming. Slike forsøk kan fort falle i fisk, men denne gangen er det blitt en herlig og forfriskende og ikke minst variert reise i den elskede og hatete MGP historien.

Soup åpner side A med sin nedstrippet og nedtonete versjon av Brotherhood Of Man sin 1976 vinner «Save Your Kisses For Me». Her i en indieaktig versjon som får frem kvaliteter i den låten knapt noen har oppdaget før. Siden fullføres av Gautomatikk sin versjon av Jahn Teigens kanskje mest kjente åt «Mil etter mil» i en versjon som nok får opphavsmannen Kai Eide og Teigen til å lure på hva som har skjedd. Her er låta i en slags Cure aktig drakt, rundt «Boys Don't Cry» albumet bare ett par hakk mer trøndersk og eksperimentelt. Nok en uforglemmelig versjon.

Side B åpner med en rå Lucky Malice pønk versjon av Luxembourg sin 1965 seier, «Poupée de cire, poupée de son», som i norsk språkdrakt har fått tittelen «Lille dukke». Klassisk hardcorepønk med et lite glimt i øye som kan få selv den mest hardbarka Blitzer til å nynne på en gammel MGP vinner. Deretter Oscillate med sin versjon av Arne Bendiksen kultlåten «Intet nytt under solen», som Åse Kleveland udødeliggjorde i Eurovisjonen i 1966. Nok en litt forstyrrende versjon men samtidig respektfullt og vakkert og vel verdt platen alene. Må høres. Hele festplaten avsluttes av en litt lavmælt coctailjazz versjon av Nora Brockstedt klassikeren «Voi voi» av det til nå ukjente orkestret Lørdag hele uken. Ingen MGP hyllest uten den. Forøvrig er det en duo av redaksjonssekretær Tanja Iveland og kontrabassisten Håkan Henriksen som til daglig er å finne i Trondheim symfoniorkester.

Platen kommer på fiolett vinyl i kun 300 eksemplarer og kommer til å bli ett etterspurt objekt i MGP kretser i mange år fremover, for dette er en plate som vekker minner og skaper nye store øyeblikk. Helt klart en plate alle må ha.