Lyd design til film
og spill er også musikk vil noen hevde. Noen vil rive seg i håret
av frustrasjon over en slik påstand, andre vil trekke et lettelsens
sukk å si endelig har noen forstått det. Lyd design er så mangt, men selv stumfilmene brukte å ha en pianist til å underbygge
stemningene og røre ved følelsene til seerne. Ingen vil vel påstå
at ikke det var musikk?
I dag har vi flere
sjangre som på hvert sitt vis har mer eller mindre bevegd seg vekk
fra det rytmiske som f.eks. Noise, ambient og frijazz. tillegg bør lyd design også
regnes som en slik sjanger.
Nå snart arrangeres den den andre musikk
og lyd design i film/nye media konferansen i regi av GEECT
(Organisasjonen for Europeiske film og TV skoler). Den går av stabelen
27-30 september i Vilnius (i Litauen). Av de mange som er forelesere
her finner vi også Svenn Jakobsen, som i kraft av å være professor
II ved linja for lydproduksjon hos
Westerdals Oslo School of Arts, Communication and Technology i Oslo, har fått i oppgave å
snakke om abstrakt virkelighet – hvordan designe lyd til
dokumentarer (Abstracting Reality – Designing Sound for
Documentaries) den 28. september. Dette viser at norsk lyd design er
i verdenstoppen innen kunnskapsformidling på feltet. Vi gratulerer.
For mer informasjon,
se programmet for konferansen.