Natasha Barrett er
opprinnelig fra Norwich, England, men er nå forlengst bofast i Norge
(siden 1999), og regnes som en av de mest innovative komponistene her
hjemme. Hennes produksjon omfatter alt fra instrumental og
elektronisk konsertkomposisjon til lydkunst, lydarkitektoniske og
interaktive installasjoner og samarbeidsprosjekter med
eksperimentelle designere og vitenskapsfolk. Hun har mottatt en rekke
priser, som f.eks.: Nordisk
Råds Musikkpris i 2006 og Edvard-prisen i 2004.
På hennes siste
album, "Puzzle Wood" har hun remastret fire verk hun komponerte og
spilte inn i tidsrommet 1994-1997, altså før hun bosatte seg i
Norge. Verkene ble utført mens hun sluttførte sin PhD ved City
University, London. Her spilte hun inn verkene i deres studio. Dette
var altså før man hadde de verktøyene som man har i dag, som bare
er noen tastetrykk unna. Hun komponerte og spilte inn alt av lyd i
studio og bygde opp sine musikalske univers i dette studioet. På albumet finner man i tillegg verket "Animalcules" fra 2010. I 2016
tok hun å remixet og remastret disse verkene i sitt studio
på Hvalstad. Det er disse utgavene man hører på dette albumet.
"Puzzle Wood" er en
meget fin introduksjon til Barrett som komponist, da den er lett
tilgjengelig, for de som er åpen for samtidsmusikkens særegne
landskap. Samtidig er verkene selve grunnpilaren i det som hun har
skapt senere.
Hun har oppkalt
platen etter en særegen skog i Gloucestershire i England, som gjorde
sterkt inntrykk på henne allerede fra barndommen. Verkene kan også
høres som soundtracket til en litt spesiell og vakker skog, da
inntrykkene komposisjonen etterlater er med sterke assosiasjoner til
landskap, gjerne skog. Her er det et elektro akustisk lydbilde der
field recordings er lagt inn i helheten og utvider
helhetsopplevelsen. Det må bemerkes at produksjonen er i
verdensklasse. Et åpent lydbilde fremhever detaljene og lar nye
lyder fenge oppmerksomheten ved nye lyttinger.
Dette er en
lytteropplevelse av de sjeldne som fortjener å fylle dine ører.
Enten du er nysgjerrig på samtidsmusikk eller garvet lytter, så er
dette et album som vil begeistre og som garantert vil gå mange
runder i spilleren din. Selv om dette albumet griper lytteren
umiddelbart inneholder det så mye kvalitet at det gir og gir etter
flere sammenhengende avspillinger. Det oser kvalitet på alle fronter
fra komposisjon og utførelse til lydproduksjon og innpakking. Dette
albumet burde bli årets vinner i samtidsmusikk klassen på
Spellemannsprisen!
Albumet er ute på
alt av digitale tjenester og på CD.