tirsdag, juli 19, 2016

Trømsø brenn, en bok om Tromsøs rock, pop og visesang.

Når det er snakk om Tromsøs rockemiljø vil det ikke komme som noen bombe hvis man sier at Robert Dyrnes har minst en finger med i spillet. Denne gangen har han alle fingrene på rattet da han har skrevet en hel bok om Tromsøs rock, pop og visemiljø fra 1963 fram til dags dato.

Boken gis ut av Dyrnes eget forlag, Backbeat bok (som er en underavdeling av hans musikkoase Backbeat). Den vil inneholde diskografier på hver Tromsøartist innen rock, pop og visesang på plate, kassett og digitalt i tidsrommet 1963 til 2016. Boken inneholder i tillegg biografier med mange av artistene som viser hvilken periode de var aktive, hvem som spilte i bandene og høydepunkter i karrieren. 

Dyrnes påbegynte arbeidet med boken tidlig på 2000-tallet. Om starten svarte han følgende i et intervju i avisen ITromsø;
"– Jeg er ikke helt sikker på når ideen om sluttproduktet dukket opp, men i 2001 holdte Perspektivet museum på med å forberede en utstilling om Tromsøs ungdomskultur med musikk og møteplasser. I den forbindelse tok de kontakt med meg fordi de ville ha tak i de platene jeg hadde gitt ut på «Yellow Snow Records». Da vi kom inn på det, så sa jeg at jeg kunne lage en oversikt over plater de burde ha med. Jeg brukte tre sider der jeg listet opp plater jeg mente var viktig. Slik startet det hele."

Tromsø brenn inneholder informasjon om nærmere trehundre band/artister, over tusen musikere og hundrevis av utgivelser. I tillegg inneholder boken en artikkel om Tromsølåt og veien frem til Rockens Hus i Tromsø som sto ferdig i 2016. Boken inneholder også heftet «Tromsø Rock 58-75» i sin helhet, samt repress av Søt Hævn sin legendariske EP "Asfaltparasitta". 

Det hele utgis onsdag 24 august i år når åpningen av nye Tvibit (Rockens Hus) i Tromsø finner sted. Boken trykkes i 300 eksemplarer og kan forhåndsbestilles her

Like snart som boken var sendt til trykking startet Dyrnes på neste prosjekt som er en bok om Trøsmø pønken. Den blir nok ikke ferdig før neste år.