torsdag, desember 31, 2015

Sverre Knudsen - 1979 (bok anm.)

Vet ikke om denne kan settes som dokuroman eller selvbiografi? Uansett en ærlig og fengende fortelling om Knudsens vei til evig berømmelse i The AllerVærste (TAV). På veien dit følger vi han fra pub til band til berømmelse via sammenbrudd og oppturer.

Det starter med at han sitter på toget til Bergen, dvs er på do og klipper håret med en neglesaks. Deretter hopper man tilbake til begynnelsen og nøster oss vei til sommeren 1982. På veien dit følger vi hans iherdige forsøk på å bli musiker som ikke vil lære seg noter, forfatteren som heller vil gjøre pub til pub runder og mennesket som strever med å finne sin plass i det evige kaoset som en personlighet i et samfunn ubønnhørlig er.

Situasjoner mange har vært i, ihvertfall de av oss som vokste opp i brytningen mellom hippietilværelse eller politisk bevissthet på slutten av 1970 tallet. Stemninger og innfallsvinkler stadig fler kan se seg selv i lys av å kanskje få en rødere tråd i sine liv, men denne boken handler først og fremst om Knudsens sin kamp for å finne sin røde tråd i tilværelsens alt annet enn uutholdelige letthet. Det går mer i vekk herfra det er mitt mål enn å ha kommet i mål. En evig kamp med seg selv og sin plass i samfunnet. Sånn sett føyer den seg inn i en tradisjon som kan settes i sammenheng med mange andre forfattere og bøker, men i norsk sammenheng er denne relativ ny da den tar utgangspunkt i punkens fremvekst her på berget. Det burde ikke skremme folk uten større interesse i punken til å lese den, men en smule innsikt og interesse i rytmisk musikk gjør nok boken mer lettlest, da det referes ofte og tidvis mye til hva som har kommet ut av utgivelser og konsertopplevelser etterhvert som boken skrider fram. Folk uten det minste kjennskap til disse artistene vil nok finne boken vanskeligere å forstå enn de med større innsikt i hva disse artistene/utgivelsene innebærer av musikalske åpenbaringer og skuffelser (alt ettersom ståsted og smak).

Boken er lettlest for de som er inne i rytmisk musikk spesielt fra og med 1970 tallet og fremover, uten at det trengs noen større dybdekunnskap, og mesteparten kan oppdateres eller oppdages igjennom strømmetjenester så ikke la slike ting forhindre deg i å fordype deg i Knudsens ferd mot berømmelsen i TAV. Hans ærlige beskrivelser av sin kamp mot psykisk sykdom gjør også at boken får et utenom musikalsk tilsnitt som åpner for en annen innfallsvinkel til bokens innhold enn den rent musikalske. Alt i alt en viktig og god bok som alle som lever og ånder for norsk rock rundt punkens inntog her hjemme bør lese. Om ikke annet for å få røsket opp noen minner fra den gang eller for de utenforstående/nye som er kommet til siden dengang, få et innblikk i norsk rocks største musikalske revolusjon.

Dessverre er det noen faktafeil som irriterer vettet av en faktafanatiker (og som 9999 av 10000 lesere ikke vil bry seg om eller legge merke til) som jeg må kommentere. Først og fremst var ikke Boastein sin «Jeg har min egen luke» fra 1977 (s. 231) Norges første uavhengige LP. Det er nok mest sannsynlig Pleym/Andersen sin «Have Your Own Feeling, Have Your Own Way» fra 1971. Likeledes så stemmer det ikke at Bazar ikke fikk kontrakt med Mai i 1976/77 (s. 174), de fikk gitt ut sitt andre og siste album «Drabantbyrock» på nettopp Mai i 1974 (uten at det renvasker Mai for deres antiholdning til rockartister. Det første kom på Samspill som var en forløper til nettopp plateselskapet Mai). At Knudsen mener 26 november 1976 er punkens første dag er en mening han må få lov til å ha, men i følge Kris Needs bok om New York duoen Suicide, «Dream Baby Dream», så debuterte de i 1970 med en konsertplakat der deres musikk ble omtalt som «punk music». Punk tok de fra Lester Bangs beskrivelse av en Stooges konsert. Med det legges det i det minste inn en protest mot 26 november 1976 som dag 1 for pønken. Den startet minst seks år tidligere (og så kan folk få krangle limskjiten av seg når pønken startet andre steder enn her.).

Kort oppsummert en brutalt ærlig og lettlest bok om den viktigste musikalske omveltningen i norsk musikkliv siden rocken kom til Norge på andre halvdel av 1950 tallet. Boken bør leses av deg.