Først og fremst, slike publikasjoner
trenger vi fler av, deretter mange takk til Robert Dyrnes for å
sette sammen dette puslespillet av en diskografi.
Nå har det ligget ute på nettet en
diskografi fra Beatservice, men den er for hele landet og den er ikke så oppdatert som denne.
Her i heftet form får man også litt flere opplysninger om
pressinger etc enn på Beatservice utgaven. Likefullt, mange takk
begge to.
Hvorfor trenger man en slik diskografi?
Først og fremst fordi dette er nåtidens kulturhistorie og den skal
og må tas vare på for kommende generasjoner. For hver år som går
forsvinner mer og mer informasjon, og noe nytt dukker opp, men i
hovedsak er informasjonsflyten på minus siden. Dernest er det viktig
for miljøet å vise til at man er mange og at det er gjort musikk
som er utgitt i alle verdens hjørner, faktisk.
Av artistene er nok Bel Canto og
Røyksopp mest kjent for folk flest, men under bobler og syder det av
innfall og utfall, av artister og utgivelser som svært få har ant
eksisterte. Dette er nå dokumentert for ettertiden.
Som lydkulisse til lesningen får man
på kjøpet den første norske flexi utgivelsen på over 15 år, i
form av en rød flexi med Mental Overdrive. Lekkert og musikalsk
representativt for hva elektronika kan være. Litt synd at det ikke
er flere låter på flexien, men nå er ikke flexier kjent for sin
kapasitet. Men flere låter hadde vist mer av spennvidden.
Så er det noe på minussiden da? I
store trekk nei. En og annen språkfanatiker vil nok himle litt over
noen skriveleifer, og musikk historikere vil nok sette spørsmålstegn
ved utvalget av artister. Spesielt at Dyrnes solo singel er
representert, da den ikke inneholder ett hundredels sekund lyd, og
således ikke kan være elektronika. Ser man vekk fra slikt er dette
en selvfølgelighet i bokhyllen til enhver med ett fnugg av interesse
for moderne musikk i Norge i dag. Herved anbefalt og påkrevd i de
tusen hjem.