NORD MOT NORD oppsto i Svolvær høsten
2014 og består av medlemmer fra band som Vanskapt, Lofast, Turdus Musicus, DIE A LEGEND og Kamikaze a Go Go. Bandet har siden da spilt
utvalgte lettere sagnomsuste konserter, og sommeren 2016 gikk de
igjen i studio og spilte inn sitt debutalbum. Etter endt innspilling
og mix innså at dette ikke holdt mål, regelrett forkasta
produksjonen. For en ukes tid siden (sånn ca) ble bandets debutalbum
NORDLENGSELSTYRANNIET sluppet. På tide vil mange si, men hastverk er
som kjent lastverk. Bra de tok tiden til hjelp for dette har blitt
ett lite mesterverk.
I følge presseskrivet; «Musikalsk refereres det til sentrale punkter i både hardcore- og metalhistorien, men det hele ikles en nordnorsk attityde, følelse og ikke minst språkdrakt, og gir det et uttrykk som er akkurat det det er: Et potent skrik fra det dypeste av den nordnorske undergrunnen. Spekket med nyanser og gjesteopptredener som spenner fra nordnorsk hiphops tungvekter Joddski, til kontemporære hardcorefigurer som Aslak fra Ondt Blod, Fritz fra Attan og ikke minst, åtte år gamle Emily Olsen Ebeltoft som her gjør sin platedebut. Tematisk inntar verket en tilsynelatende ambivalent - om ikke schizofren - holdning, der det bukseres tilforlatelig fra satire til bekmørk suicidromantisering fra et kutt til et annet, før man gang på gang returnerer til et underliggende paradoks innprentet i den nordnorske folkesjela: Kampen mellom megalomane storhetsforestillinger og nedarva mindreverdighetskomplekser.»
I følge presseskrivet; «Musikalsk refereres det til sentrale punkter i både hardcore- og metalhistorien, men det hele ikles en nordnorsk attityde, følelse og ikke minst språkdrakt, og gir det et uttrykk som er akkurat det det er: Et potent skrik fra det dypeste av den nordnorske undergrunnen. Spekket med nyanser og gjesteopptredener som spenner fra nordnorsk hiphops tungvekter Joddski, til kontemporære hardcorefigurer som Aslak fra Ondt Blod, Fritz fra Attan og ikke minst, åtte år gamle Emily Olsen Ebeltoft som her gjør sin platedebut. Tematisk inntar verket en tilsynelatende ambivalent - om ikke schizofren - holdning, der det bukseres tilforlatelig fra satire til bekmørk suicidromantisering fra et kutt til et annet, før man gang på gang returnerer til et underliggende paradoks innprentet i den nordnorske folkesjela: Kampen mellom megalomane storhetsforestillinger og nedarva mindreverdighetskomplekser.»
Sjelden har ett presseskriv truffet det
berømte hode på en spiker. Dette er knalltøft og kompromissløst.
Bare hør på åpningslåten som er ett lite eventyr av feedbackstøy,
vakkert framført, for deretter å bli avløst med ett øs som
fullfører albumet. De som liker The Spectacle kommer til å elske
dette albumet. I motsetning til Spectacle, synger NORD MOT NORD på
kav dialækt, og tekstene er nok ikke like politisk orienterte, men
det sparkes da både hit og dit i tekstene. Musikalsk blir man
imponert over variasjonene fra låt til låt. Låtene kan nok høres
lik ut ved første spilling, men allerede ved andre runde vokser
særpreget for hver låt fram. Den røde tråden er en hæsblæsanes
vokal som binder alt sammen til en mektig enhet. Ett lite mesterverk
som bør komme høyt på mange årets beste album lister for dette er
så gjennomarbeidet og rått at det bør smitte seg inn i hjertet på
enhver med fot for hard, fort å rå musikk....
Albumet kommer best til sin rett på
vinyl, hvit vinyl. Med utbrettsomslag. Mørkt og dystert er
innpakkingen med en vinylfarge som kler årstiden den er utgitt i.
Det er mørketid og NORD MOT NORD nagler følelsen av å bo i en
landsdel som raseres dag for dag. Albumet finnes også på
strømmetjenester.