Dette
var overskriften fra en artikkel i Nye Takter, mars 1980. Den omtalte
Søt Hævn og en av bandets aller første konserter. Den lille
trommeslageren, som imponerte så stort den kvelden var Geir Strand.
Han hadde på dette tidspunktet enda ikke fylt 15 år. Denne
artikkelen var med å definere både legendestatusen om Søt Hævn og
Geir Strand. Han var et enormt talent. De neste 15 årene imponerte
han som trommeslager i en rekke legendariske Tromsøband. Nå har
Geir Strand gått bort i en alder av 54 år.
Geir
Strand startet karrieren som trommeslager i bandet Decibel i 1979
(blant annet sammen med Tore Nedgård, som senere havnet i bandet
Norgez Bank). Etter et halvt år i Decibel ble han rekruttert av
Kroken-gjengen som på den tiden tok bandnavnet Søt Hævn. Dette var
ved årsskiftet 1979/80. Derfra gikk det ikke mange ukene før bandet
konsertdebuterte med Geir som trommeslager. Det neste halve året ble
hektisk for Geir og Søt Hævn. Bandet var et av få som var
skikkelig «pønk» i en av flora av band tidlig på 80-tallet i
Tromsø. Ryktene om bandet spredte seg raskt. Rockeklubben i Tromsø,
som hadde startet opp på tampen av 79, ble en viktig arena for
bandet. I tillegg til flere konserter der ble de også booket inn ved
Tromsølåt, Draugenfestivalen og Åsgårdspell den våren og
sommeren. Tidlig på høsten-80, gikk Søt Hævn gjennom store
utskiftninger i bandet, der kun Geir og Johnny Hansen ble igjen. De
fikk med seg Erik Smith-Meyer og Per Eirik Johansen (som erstattet
Tor Gudmundsen og Gisle Mathisen). Den nye besetningen varte ikke
lenge, men akkurat lenge nok til at de spilte inn den legendariske
EPn «Asfaltparasitta». Det er kanskje en av de aller fineste norske
pønksinglene som kom ut tidlig på 80-tallet!
Parallelt
med at Geir spilte med Søt Hævn i 1980, spilte han også blant
annet i bandene Surlukt (januar-februar 1980), 9-10-M (Nitimen)
(våren og sommeren 1980) og Per Palle og Lathansene (høst/vinter
1980).
Søt
Hævn var oppløst på det tidspunktet «Asfaltparasitta» ble
sluppet i slutten av januar 1981. Det gikk da ikke lang tid før Geir
ble rekruttert av Stein Olsen som ny trommeslager i Karlsøy Prestegaard. Geir var med i Karlsøy Prestegaard et års tid, og var
blant annet med på bandet legendariske LP-innspilling «Dyret (666)», som ble sluppet sommeren 1981. En natt de var i studio
Den 11. finger på Draugen festivalen, sommeren 1982. Foto: Rune Blix Hagen |
Tidlig
i 1982 var tiden med Prestegaarden over for Geir, og omtrent på
samme tid kom den legendariske besetningen til Søt Hævn sammen
igjen. Geir, Johnny, Gisle og Tor tok da navnet Den 11. Finger. De
gjorde flere konserter i Tromsø, spilte inn en demo og spilte igjen
ved Draugenfestivalen på Senja, før Gisle og Tor nok en gang
forsvant ut av bandet. Den 11. Finger fortsatt med ny og utvidet
besetning frem til mai 1983. Opptak fra deres siste konsert ble vist
som nattrock på programmet «Flimra» på NRK (og finnes fortsatt i
arkivet til NRK på nett). Bandet spilte også to legendariske
konserter med Wannskrækk i desember 1982.
De
påfølgende årene var Geir innom flere legendariske band. Han var
en av flere trommeslagere som var innom Bols. Der ble han gjenforent
med Per Eirik Johansen. Opptak med Geir som trommis i Bols kan høres
på titommeren "Her og No", en samling satt sammen og gitt ut i
2015. Den inneholder låten «Alle Tie Har Sin Slutt» fra tiden Geir
spilte med bandet.
Geir
var også på midten av 80-tallet en periode i Oslo, hvor han i en
tidlig fase var innom det legendariske hardcorebandet Kafka Prosess.
Da han returnerte til Tromsø i 1985, teamer han opp med Bror Olsen
(som han spilte sammen med i 9-10-M), Gisle og Johnny fra Søt Hævn.
Sammen utgjorde de den legendariske besetningen av Vinterhagen. Et
band som av mange blir omtalt som Tromsøs beste liveband på siste
halvdel av 80-tallet. Geir hadde tilbake i 82 også spilt med Bror på
den glimrende singelen «Isdans» i et navnløst band, som på mange
måter ble starten på Bror Olsens band Vinterhagen. Geir spiller
sammen med Vinterhagen frem til 1990. Også her finnes det flere tv-opptak av bandet, i tillegg til at bandet ga ut maxisingelen «En avtale» i 1988.
På
90-tallet spiller Geir med bandet Perfect Stranger, som etter hvert
ble til bandet Big Bad Wolf og der flere av medlemmene senere dannet
bandet Plan B. Han spilte med denne gjengen i tre perioder (Våren
90-1992 + 1993 – høst 94 + 96-97). Et band som også ble omtalt
som et forrykende liveband, men som i sin samtid ikke fikk gjort noen
utgivelser. Det finnes noen gamle liveopptak med Big Bad Wolf på
Spotify, jeg er usikker på om Geir spilte der. Senere dannet flere
av de involverte musikerne bandet Sister Sinister, men der var aldri
Geir med.
Jeg
flyttet til Tromsø i 1998, og på det tidspunktet hadde Geir sluttet
som aktiv musiker. Så jeg fikk aldri oppleve han live. Men jeg har
selvsagt hørt de fleste opptakene og utgivelsene som finnes med han.
Men jeg møtte Geir et par ganger, hvor han blant annet fortalte meg
om sin karriere og gikk
Han
fortalte meg også mange små anekdoter fra de forskjellige bandene
han spilte med. Blant annet en fra Åsgårdspell sommeren 1981. Han
skulle spille der med Karlsøy Prestegaard. I påvente av konserten
deres, var de på området og så andre artister. Blant annet «en
stor norsk sangerinne» (han
ville ikke nevne navn), den unge
pønkeren Geir var ikke veldig imponert over deres opptreden. På gøy
kastet han derfor småpenger opp på scenen, på artistene under
deres konsert. Noe som ble svært dårlig mottatt av arrangørene…
Dette medførte at Geir ble kastet ut og Karlsøy Prestegaard ikke
fikk spille. Jeg fikk bekreftet historien av Stein Olsen noen år
senere. Enda noen år senere, fant jeg ut ved en tilfeldighet at den
kvinnelige artisten som hadde vært mottaker av Geir Strand sine 5-
og 10-øringer, var Kristin Berglund. Han var vel ikke så glad i
blues Geir. 1-0 til pønken der altså.
Jeg
har de siste 2-3 årene holdt på å samle inn fotos, plakater,
lydfiler, avisutklipp etc som omhandler Søt Hævn/ Den 11. Finger.
Jeg har i den forbindelse fått inn mye fint og snakket med mange om
bandet. Det som har vært gjennomgående, er at de fleste har nevnt
Geir sin storhet som trommeslager og hans inntreden og
tilstedeværelse i bandet til den faktoren som gjorde Søt Hævn til
et band langt over gjennomsnittet! Jeg håper å fullføre det
arbeidet i det som skal bli en liten bok/trykksak/fanzine om bandet,
før neste sommer.
Geir
Strand var en av sin tids beste musikere fra Tromsø. Opptakene og
utgivelsene fra de bandene han spilte med, vil for alltid leve
videre. Kondolerer så mye til familie, venner og bandkolleger. Hvil
i fred.