Det hele startet med en nærmest ren elektronika aften på Dama di på torsdag før man inntok nye Sinus i Bodø for første gang i festivalens historie. De tidligere årene var man på et sted som nå må omtales som mellomperioden til Sinus. Nå er stedet lokalisert i splitter nye Stormen kulturkvartal i sentrum av Bodø.
Dross The Drone |
Origami Böe (Tore H. Böe) åpnet svært lavmælt med i hovedsak akustiske lydkilder som gradvis ble malt inn og ut av effektbokser, lydprogrammer og annet. Av dette bygde han opp sin konsert bokstavelig fra grunnen opp mot ett svært mektig og støyende crescendo. På vei dit var det en lengre sekvens som var rytmisk oppbygd med lyden av stålfjær som rytmebærer og ett lydlandskap som skylte inn over publikum som en audiovisuell vegg. Vakkert var det rett og slett og samtidig en lydrik vegg av støy til slutt.
Neste ut var Arctic Cymru Orchestra var ett samarbeidsprosjekt mellom Ann Matthews og Alan Holmes fra Ectogram, og duoen Psykisk tortur. De åpnet med en låt som var dedikert til en spesiell person, uten å navngi denne. Tror nok de fleste forstod det dithen at det var en hyllest til Maeyc Hewitt, trommeslageren i Ectogram som døde etter kort tids sykeleie få dager før denne konserten. En konsert som var tiltenkt nettopp Ectogram. De spilte noen få låter som hørtes litt pønka Swans med tidlig Sonic Youth og Ectogram blanda inn i det hele. Håper virkelig kvartetten fortsetter for de hadde noe udefinerbart som pirret nysgjerrigheten.
Så var det tekno/electronika/glitch artisten Captain Credible som kom på. Pyramide skulpturer og hjemmelagete (?) instrumenter kombinert med masse breaker og stor trivselsfaktor gjorde konserten hans til ett gledelig gjensyn. Hans tidvis morbide humor holdt hele konserten sammen slik at dette tidvis lignet en eksperimentell stand up. Herlig driv og sceneshow gjorde dette til en ypperlig konsert.
![]() |
Lasse Marhaug |
Lørdagen starter med en performance fra duoen NOHmads. En danser/skuespiller fremfører det visuelle i et imaginært rom mens en fremfører elektronisk ambient basert på looper/ekko/delay med innslag av vokal. Det hele var veldig lavmælt og vakkert. En veldig rolig start på kvelden.
De ble avløst av en annen duo, Oilskin som viste seg å være 2/3 av Deathcrush. I motsetting til trioen var dette basert kun på støykilder og dertilhørende vokal. De gjorde en svært stemningsfull konsert der de bygde opp musikken sakte mot et crescendo. Det føltes tidvis som lydbølger som brøt mot stranden når havet flør. En magisk stemning som enten rev deg med eller holdt deg utenfor, som så mye annet fra støyscenen. Bølgene ble gradvis til en vegg av støy som brått ble slukket.
Etter ett innslag med en frijazz duo (er utenfor undertegnes kompetansefelt så det forbigås i stillhet) kom Psykis tortur på scenen. På denne konserten var støymakeriet til Ronny Wærnes dempet til fordel for mer vokalarbeid, med Lars Nicolaysens tette og stødige tidvise metal aktige tromming. Om det var ett heldig trekk får de lærde strides om, men det musikalske uttrykket ble mer nakent åpent enn noen gang siden de ble en duo for ni år siden. Om denne stilendringen er noe de vil utvikle videre vil jeg håpe at de sørger for å tilføre mer støy i lydbildet i tillegg til vokalen så de høres mer kompakte ut.
Faust |
Alt i alt nok en strålende festival, så er det bare å fordøye denne med glede før abstinensene melder seg. For er man hekta på denne typen musikk er Nødutgangfestivalen både juleaften og bursdag på en og samme tid. En høytidsstund fylt av musikalske gaver. I etterkant av årets festival inviterer Nødutgangfestivalen til gratis performance og filmaften førstkommende tirsdag kl 19:00, på Stormen. Det burde dempe litt av abstinensene.