søndag, juni 09, 2013

Erling & The Armageddonettes - Fraillaments (album anm.)

Dette er et kunstverk for både øye og øre. Nei dette er en samling av kunstverk som stikker seg ut som kremen av krem i ett tettpakket felt av utrolig mye genial musikk som kommer ut her på berget. Uansett hva du hører på, går du glipp av denne bør du tenke over hva du gjør med livet dit.

En bok og ett CD album er det som tilsammen utgjør Fraillaments. Det er Erling Ramskjell, bedre kjent som Æ som står for musikken her og har fått med seg The Armageddonettes som backingband og Kjell Jakobsen har illustrert tekstene i beste post-paranoia stil.

Erling sier følgende om den visuelle prosessen; «Det er Kjell som er sjefen. Vi har interessante samtaler dialoger oss i mellom. Men det er mer slik at jeg gir han en grundig innføring i hva "de kunstneriske intensjonene mine er" (i stor mangel av et bedre uttrykk), så tar jeg et par gode steg tilbake, så legger han sin tolkning i det- så spiller vi litt ball. Har ikke noen kontroll-freak tilnærming til det. Man må jo få det beste ut av de man jobber med.». Og vær ikke i tvil om at dette er sterke uttrykk. Knallsterkt. Dette er som en blanding av Bosch og Helnwein, bare i en røffere og mer grafisk utforming. Røft, dystert og gir hele albumet en ny dimensjon.

For de av oss som er oppvokst med kald krig så bringer dette nok fram barndomsminner. Var mer enn en gang vi trudde krigen starta. Ganske heavy og har forma ganske mange og gitt inspirasjon til Jakobsens svært så uttrykksfulle kunstverk. Ramskjell og Jakobsens «ballspill» har uansett ført til en svært sterk videreføring av musikken ut av det tradisjonelle utøver-lytter konseptet og lagt en ny dimensjon som man til dels hadde med LPcover fra Hipgnosis og slikt, kombinert med cover fra postpønkens svart hvite paranoia. Noe for øyet også som er med å tillegge musikken en ny dimensjon. Det har de lykkes svært godt med her.

Musikken er selvsagt like viktig og er som alltid fra Ramskjell er låtene noen perler av i utgangspunktet enkle riff som ved nærmere etterlytt viser seg å være svært så intrikate åpenbaringer. Denne gangen beveger han seg ut i ny språkdrakt, nemlig engelsk (Og om ett år kommer det sannelig ett svensk språklig album også). Han behersker språkvandring svært godt og engelsk vokal passer som hånd i hanske til musikken.

Som vanlig snakker vi om intrikat rock med pop elementer og likegodt en svært nær tango oppi her. Andre ganger trør han til og svir av litt adrenalin. Selv om innfallsvinklene forandres og gjør at man aldri får tid til å bli lei av musikken, så er signaturen stålsatt og uten tvil til stede. Dette er fagarbeid slik som man forbinder med Jeffrey Lee Pierce, Håkan Hellström og Tom Verlaine, for Ramskjell er definitivt i den divisjonen der. Folk som lager perler uten at massene ser ut til å oppdage dem. Synd, for dette er så slitesterke komposisjoner at de vil stå som mesterverk for de som har latt dem få innpass i deres hjerter.

Til sist må lyden bemerkes. Den er klokkeklar og får frem nyanser og stenger ute forstyrrende elementer. Hallstein Sandvin er nødt til å være en av Nordens beste studioteknikere og skal så absolutt ha sin del av æren for dette fantastiske albumet. Sin del av æren skal selvsagt også de andre musikerne som leverer prikkfrie prestasjoner. Men mest av alt er det Ramskjells evner som låtsnekker som gjør albumet til en fryd å slippe inn i øregangene, både med og uten bok.

Til høsten følges albumet opp av turnering, hvor Ungarn turne i oktober allerede er i boks. Noen norske spillejobber før eller etter må man også håpe på. Mer om det når tiden nærmer seg.