tirsdag, november 30, 2010

Capricorn - Capricorn (EP anmeldelse)

Capricorn ble startet i sommer, noen uker senere gikk de i studio og noen måneder derpå foreligger deres 10" vinyl debut EP. Trioen har bakgrun fra band som New Violators, Moving Oos, Camaros, Cadillac, The Thor Thorsen Experience, N.S.G.A. og Samuel Tramp. Vi snakker her om alt fra indie pop til småskjelven rock. Så hvordan har Halden trioen kommet fra det i studio?

Platen åpner med en lystig sak kalt "These Days" som er gitarorienter, rytmisk drivende pop rock slik som man kan forvente at Sonic Youth er i sine mer samspilte og lystige øyeblikk. Fine vokal harmonier utfyller det lett rufsete lydbildet. Riktig så småfengende er dette, en radio hit for studentradioer og indiebaserte medier?

Neste låt er "Final Love" som starter med en ensom gitar som raskt blir tatt igjen av resten av bandet. Denne låten er mer rolig og får fram en mer laidback stemning, med en slags smak av utbrudd, og joda tett over minuttet girer de opp for å falle seg ned igjen. Behersket og vakkert.

For oss som sverger til vinylen så er turen kommet til å snu platen og "Lovesong" spretter oppigjennom stiften og ut i rommet. En mer streit rockelåt som er helt grei, og reddes av noen instrumentalpartier mot slutten som sliter låten ut av en heller anonym tilværelse.

Platen avsluttes med "Empty Rooms". Vokal og trommer åpner før øset kommer og driver låten framover. Platen hardeste bidrag, men det sier mer om de andre tre, enn at platen er hard. En låt som desverre er mer rillefyll en klassiker status. Ikke direkte dårlig, men heller ikke til å gå på veggen av i ekstase.

Alt i alt en småsolid debut fra ett band som vi helt sikkert får høre mer fra i framtiden.

mandag, november 29, 2010

International Email Audio Art Project #3

Hal McGee sitt prosjekt International Email Audio Art Project raser videre og har allerede kommet ut med sitt tredje album, som kom ut nå i løpet av helgen som var. Nok en gang er alt gratis og av bidragsyterne denne gangen kan man nevne Jan-M. Iversen og Nils Rostad. #1 kan man lese mer om her, og deretter lager du en låt på mellom 30 og 60 sekunder, laster den opp som 320 kbps MP3 og sender den som vedlegg på en mail til haltapes@gmail.com og husk å tilføye Email Audio Art Project i emnefeltet. Hvis du legger ved noe kunst så må ikke det være mer enn ett verk og ikke større enn 500 KB. Sånn da får du være med på neste samling som kommer ut.

Jane Helen - Jane Helen (album anmeldelse)

Nå er endelig Jane Helen sitt debutalbum her. Mange vil nok huske deres svært så forfriskende opptreden på melodi grand prix i fjor, andre har nok fått oppleve bandet live. Atter andre fikk med seg deres EP "huh" i 2007. De har også vært playlistet på tyske og amerikanske radiostasjoner. Men første gang folk utover vennekretsen for alvor ble oppmerksom på bandet var da de i 2004 var i finalen i ”The National Finals Of The Global Battle Of The Bands”. Derifra og hit har det bare gått oppover.

Musikalsk er Jane Helen heldigvis såpass sjangeroverskridene at de ikke lar seg plassere i noen bås. Her er det en herlig blanding av metalriff, en rytmeseksjon som tramper rett inn i hjernebarken din, vokal som går fra det sarte til definitive utbrudd og ikke minst melodier som fenger og tåler litt mer lytting enn ett nachspiel tillater. Her er rolige balladeaktige låter som "Comfertable Prey" og mer metal orienterte låter som "Recipe For A Perfect Night". Innimellom finner man en rekke låter trykt plantet i rockens tegn med låter som har sporingsfrø til Soundgarden, Runaways og Skunk Anansie. Likefullt er dette først og fremst Jane Helen.

De finner ikke opp kruttet på nytt men leverer ett overraskende friskt pust inn i en sjanger som i lengre tid har vært en døende dinosaur. I det siste året har det kommet fler og fler tegn på at rocken er på bedringens vei, i så måte er Jane Helen med på å rette opp inntrykket. Bandet går fryktløst til verk og har laget en hard og fengende nachspiel klassiker for de som liker slikt, på samme tid er albumet lyttervennlig, har en meget bra produksjon og er nøysomt arrangert slik at låtene fremstår som selvstendige enheter men likefullt er det en gjennkjennelse fra låt til låt slik at man får en albumfølelse. Ikke minst fordi bandet makter å kombinere det sarte med det harde og skape dynamikk i musikken sin. Kort sagt en svært lovende debut fra Oslo bandet.

torsdag, november 25, 2010

Julen kommer tidlig i år

I de seneste dagene har Betty lansert sin julesingel "Julesangen (Skyggen av julen)" og ikke før Betty kom med sin julehymne så var duoen The Machines klar med sin oppmerksomhet rundt den forestående høytiden.

onsdag, november 24, 2010

Tarkus er død, Tarkus lever

Tarkus som papirutgave er som kjent død. Men fra i dag er den nye wb siden Tarkus lansert. Her vil de videreføre mye av det man har lært å bli så glad i. Sjekk den ut selv her.

mandag, november 22, 2010

Nytt Iskald album i januar

"The Sun I Carried Alone" er navnet på Iskald sitt nye album, og deres fjerde album (hvis man tar med mini albumet Norther Twilight fra 2006), som skal ligge i din platebutikk 17 januar til neste år.

Det vil da ha gått ca 2 og et halvt år siden forrige album. Mange konserter og studio session har ført bandet fram mot et opus som er alt annet enn lystig i følge pressemeldingen fra Indie, som skal gi ut også dette albumet. Som tidligere kan man forvente ekstrem metal i verdensklasse og kanskje er det dette albumet som skal etablere Iskald for alvor på en større internasjonal metal scene?

Låt listen er som følger;
1. Alucinor
2. Under the Black Moon
3. Natt utover Havet
4. Forged by Wolves
5. I Lys av Mørket
6. The sun I Carried Alone
7. Rigor Mortis
8. These Dreams Divine
9. Burning Bridges

For mer om Iskald sjekk også disse lenkene; #1, #2, #3, #4, #5, #6, #7

Conrad Schnitzler & Bjørn Hatterud sitt album er utsatt

I dag 22 november skulle egentlig Conrad Schnitzler & Bjørn Hatterud sitt album Hirschgebrüll komme ut. Det er nå blitt utsatt til 10 januar 2011. Det skal fortsatt komme ut som vinyl Lp i 500 eksemplarer (100 eksemplarer på rød vinyl og 400 på svart vinyl. Begge i 180 gram vinyl) som inkluderer gratis digital nedlasting med en rekke bonus remixer fra personer i den norske noise scenen. Albumet kommer også som nedlasting og som CD.

fredag, november 19, 2010

Kråkesølv sin "Bomtur til jorda" er rett rundt hjørnet

Kråkesølv ble mot alle odds et av de mest omtalte norske bandene på tampen av 2009, da de ga ut albumet "Trådnøsting" til strålende kritikker. 22. november er de tilbake med en splitter nytt album kalt "Bomtur til jorda", både som vinyl LP, CD og som nedlasting. Det blir releasekonserterSinus fredag 10. desember (fri alder) og dagen derpå, lørdag 11. desember. Men før det gjør de en liten konsert i morgen i Glasshuset kl 13:00 i samarbeid med platebutikken i Bodø for å markere at nå er ventetiden over.

I følge pressemeldingen fra bandet skal det nye albumet musikalsk og tekstmessig være en "...videreføring av uttrykket vi ble kjent med på forrige plate. Det etablerer det umiskjennelige lydbildet til Kråkesølv for alvor, med gjennomkomponerte arrangementer og tekster på dialekt, samtidig som lytteren blir introdusert for nye kunstneriske grep og kreative vendinger."

Albumet er innspilt analogt i Grand Sport Studios i Oslo med Øystein Greni fra Bigbang som medprodusent. Grunnen til det er at Kråkesølv vant Big Bang sin konkurranse om studiotid til det beste oppvarmingsbandet på deres 2009 turne. Blant gjestemusikerne finner vi Greni sjøl og Truls Heggero fra Lukestar mm, mens Tore Johansen har skrevet arrangementer for stryk og blåsere.

Etter releasekonserten vil de gjøre en mindre norgesturne i januar for å promotere det nye albumet sitt.

torsdag, november 18, 2010

Misty Range - Misty Range (album anm)

Misty Range åpner sitt debutalbum med platens lengste låt som klokker inn på 7 minutter og 30 sekunder innhyllet i et lydteppe som man får tankene til å sprette tilbake til Jesus & Mary Chain sitt fantastiske "Psycho Candy" album. Desverre blir det med den lille smaken av Jesus med ett snev av Motorpsycho sin fandenvoldske innsatsvilje til å søke nye veier i et kjent terreng.

Duoen spiller støyete eksperimentell rock med innslag av stilarter som jazz og psykedelisk 60-talls rock, spesielt av sistnevnte. Mange har prøvd seg i disse farvannene før og mange vil det nok komme også i framtiden. Således gjør duoen det vanskelig for seg selv. Å sammenligne med White Stripes blir snublende lett, men ikke dekkende da Misty Range spiller på flere instrumenter, har større lydbilde med flere musikalske nyanser, men likefullt ett vist slektskap er det fra låt to og utover. Likefullt har de tydelig latt seg inspirere av meget mye mer, noe som redder dem fra likegyldighetens altoppslukende urettferdighet.

Lyden er upåklagelig og arrangementene er presise og løfter tidvis låtene perfekt. Likefullt blir det noe uforløst over albumet. Når det åpner med en så fantastisk låt som "19:23" så spennes det forventninger som bør innfris, det klarer de ikke helt. Slik sett hadde det vært mye lurere å hatt den låten som avslutning. Å sette sammen et album er aldri enkelt og de har nok hatt en god tanke bak å sette den låten først, men der er nok deres største feilsteg. Det andre feilsteget er at de bare har en låt hvor de slipper løs "monstret" i seg. Låtene blir rett og slett litt for ufarlige og vakre i sin støyete innpakning til å unngå å falle mellom to stoler.

Til tross for en noe uforløst debut så viser duoen at de kan og vi kommer helt sikkert til å få høre mye øregodt fra disse to når tiden har fått gjort sitt og duoen finner seg selv i større grad enn på denne platen.

onsdag, november 17, 2010

Div artister - With Friends Like These (album anmeldelse)

Sindre Bjerga eier og driver selskapet Gold Soundz. I anledning at han har drevet selskapet i 10 år (og noen år før det igjen som en fanzine med samme navn) så var det på tide å invitere venner og bekjente til en samling på 99 låter (!!). At utgivelsen har bestillingsnummer GS#99 kommer nok derfor ikke som noen tilfeldighet.

Så hva er det så på denne samleren? Vel låtene varierer i tid fra Cock ESPs 5 sekunder lange låter til Jazkamer sin ca 2 minutter lange komposisjon, de aller fleste klokker inn på 40 sekunder eller tett under der. Vi snakker definitivt ikke om popmusikk med andre ord. Musikalsk er spennvidden stor der de fleste eksperimentelle sjangerne er representert fra støymusikk til rytmisk collage via fluxus og improvisasjon. Artistene er for det meste fra den hjemlige scenen men også noen utlendinger er da representert her. Av de mer profilerte kan man nevne Origami Böe, Bjerga/Iversen, Hal McGee og Torstein Wjiik til en rekke mere ukjente artister.

Det er mange artister og mange låter å ta inn over seg på kort tid, likefullt er den gjennomgående kvaliteten på bidragene og originaliteten det som man sitter igjen med som en rød tråd. Samlere har alltid noe kjedelig og uinteressant er jo den kjente tesen om samlere. Vel denne har ingen slike og er de der så går de så fort over i noe lyttervennlig at du klarer ikke å huske det når albumet er over. Mye av æren for dette skal Bjerga ha da låtene er satt sammen på en slik måte at selv om overgangene kan være brutale, blir samlingen helhetlig.

For alle som liker å bli utfordret musikalsk er denne samlingen pensum, likeså for de som elsker eksperimentell musikk. Samlingen er ett overflodhorn av innfall, kreativitet og musikalske preferanser langt utover nedslagsfeltet. Denne er rett og slett en sjelden god samling musikk som svært gjerne kan brukes som innfallsport for de som er nysgjerrige på sjangeren men ikke vet hvor de skal starte. Platen kjøpes direkte fra Bjerga mot €5 (eller 40,- NKR) + porto fra denne mail adr. Det er denne CD-R samlingen i 99 nummererte eksemplarer definitivt verdt.

Kunstlusk - Magnus (album anmeldelse)

Kunstlusk er et soloprosjekt for Anders Gjerde og utgitt på h.m.å.t.p.h.p.d.d.e.t.d.i.g.p.v.? Records som en C-32 kassett. Informasjon på kassettcoveret eksisterer bortimot ikke så musikken for stå på egne ben. Så hva er dette da? Tja. Letteste måten å beskrive dette på er å ta i bruk collage men det blir ikke dekkende. Salig blanding av både det ene og det andre er mer beskrivende, der det musikalsk spenner fra barnerim som blir mixet oppå hverandre til en rytmisk liten sak som brutalt går over i en (høres i alle fall ut som) jamsession hvor lydkilder får brynt seg opp mot hverandre i kaskader av lydangrep. Slik fortsetter det i et tempo som kan minne om den nylige utgitte samleren "With Friends Like These".

Magnus høres rett og slett ut som en samler, men er det ikke. Som samlere flest har den så absolutt sine høydepunkter og sine litt mer uinteressante partier, men de går heldigvis fort over. Kassetten kan nok virke litt anmassende for utrente ører for sådanne lydutbrudd som denne utgivelsen presenterer, men etter noen lyttinger kommer man mer inn i materialet og lar seg tildels rive med i atonale stemninger for imaginære salonger. En og annen discolåt i en lett sliten taktskifte utgave får man også, slettes ikke værst. Denne utgivelsen fristet til gjenhør, så absolutt.

tirsdag, november 16, 2010

Bøyen beng - Perle (album anmeldelse)

Så er de tilbake, igjen og svært mange takk for det. Bøyen beng er av de ytterst få som etterlater seg et musikalsk vakum hver gang de har pauser (har jo blitt noen) men like sikkert som cupfinalen og romjula kommer de tilbake og av og til kommer det plater ut av det.

Perle er bandets siste album og for å ha sagt det så tydelig som overhode mulig, dette er en perle. I det villnisset av plater som kommer ut i Norge i dag er det lett å bli blasert og overse både sølv og gull. Ut av dette villnisset kommer Perle og er en befrielse i sin "ektehet". Her er verbale knock outer fra den siden av samfunnet som regjeringen forlengst har prøvd å glemme, servert på en måte som burde appellere til de aller fleste som liker folkpønk slik bare Bøyen beng kan servere den. Der de kunne gå seg litt fast i slagordtekster har de blitt rundere i kantene og der låtene kunne bli litt vel mye pønk med stor Ø, så har de nå variert lydbildet mye mere.

Musikalsk er dette heldigvis fortsatt rotekte gammalpønk, med klare preferanser til folkemusikk. Ikke rart når bandet består av fele, vokal, gitar, bass og trommer og høres nettopp slik ut. De fleste låtene er litt uptempo med noen rolige stunder innimellom. Men dette er ingen hardcore pønk plate så uptempo tar ikke pusten fra andre enn kols pasienter, likefullt svinger det slik at alle med rockefoten trygt plassert utenfor rekkevidden av høstens obligatoriske benbrudd, kjenner foten gå i takt med låtene. På toppen av alt er lyden på albumet svært bra.

Perle er en plate som gir det smektende lydkløe på innerøret, som du ikke kan få nok av. Bandet har aldri hørtes mer selvsikkert ut, og for et knipe låter de har dratt opp. Etter alle disse årene har de lært seg noen knep, men det som imponerer mest er viljen til å leke med egne låter og tekster. Det smitter over på lytteren og gjør at Perle fort kan bli en av årets klassikere. For alle oss som liker låter med tekster som er egne poetiske verk, innpakket i musikk som er komponert med hardtslående hjerter og gjerne med litt trøkk, så er Perle et obligatorisk kjøp. Med denne platen vinner de tilbake alle frafallende fans og finner noen nye. Dette er rett og slett en sjelden fryd å få lov til å omtale. Perle er garantert ett av de 5 beste rock albumene som er kommet ut i år og burde derfor finnes i enhver platesamling. Herved anbefalt.

mandag, november 15, 2010

Bodø HardCore Festival 2010 programmet

Det skjer på Sinus i Bodø i tidsrommet 25. november kl. 18:00 - 28. november 2010. Da sparkes festivalen i gang for 13 gang i år! Alt med fri aldersgrense og alt helt gratis!

Bodø Hardcore Festival (BHCF) er en musikkfestival fundert på punken sin «gjør-det-selv» ideologi. Festivalen begrenser seg ikke til noen bestemt musikksjanger. Begrepet «hardcore» henviser mer til den «harde kjerne», de som er kompromissløse i forhold til å stille opp gratis og gjøre ting selv.

TORSDAG:
...SWEETUMS
CAPTAIN OBVIOUS
ELINE THORP
IHAB
DILILLIS

FREDAG:
SURFERS LINGO
NAGEL
SINNSSYK UGLE
HONNINGBARNA
MANNA

LØRDAG:
GABRIEL
ARISTILLUS
TORGNY
MONZANO
OKKULTOKRATI
ÅRABROT

onsdag, november 10, 2010

Ny Betong hysteria EP med uutgitte låter!!!!

I løpet av november er det blitt lovt at det skal komme en 7" vinyl EP med gamle innspillinger Betong hysteria gjorde, og som aldri har vært gitt ut før. Vi snakker her om en virkelig godbit av en plate. Betong hysteria er og blir det første flaggskipet i det som skulle bli den norske utgaven av hardcore pønk. Legendarisk og myteomspunnet og alt for lite påaktet i norsk musikkhistorie. Forhåpentligvis vil denne EPen rette litt på det. Vi kommer selvsagt tilbake med en anm når utgivelsen er klar. I mellomtiden må de som ikke allerede har gjort det kjøpe re utgivelsen av Spontan abort (deres eneste utgivelse så langt) som inkluderer en låt som kun var på samle LPen Framtida er nå. I tillegg så husk å kjøp den brilliante Patrick Fitzgerald hyllest platen hvor Betong hysteria har en låt som kun er tilgjengelig på den utgivelsen. (illustrasjon er første utkast til cover)

torsdag, november 04, 2010

International Email Audio Art Project

En gang for lenge siden (midt på 1980 tallet) var mail-art en relativt stor greie i undergrunnsmiljøene. Man lagde sin kunst og postet den til andre i nettverket. I Norge ble det startet et kunstmagasin for å dokumentere noe av det som skjedde, i form av El djarida. De ga også ut en dobbelkassett med lydkunst og hadde en større utstilling som ble vist i kunstforeninger i Oslo, Bergen og Trondheim. Bak dette sto i all hovedsak Trondheimskunstneren Guttorm Nordø.

Siden 1990-tallet har mail art (aka post-art) vært mer eller mindre i dvale. Nå har Hal McGee fra USA tenkt at nok er nok. I forrige uke inviterte han venner og bekjente til å bidra på en mail-art samler av lyd i hovedsak og med kunstneriske bidrag i digital utgave. Nå knapt en uke senere er første utgivelse klar av International Email Audio Art Project. På den bidrar musikere fra hele verden og tre av disse er fra Norge, nærmere bestemt NXP, Ronny Wærnes og Torstein Wjiik. På toppen av alt så er denne samlingen gratis. Bare å laste ned å nyte hvert sekund.

tirsdag, november 02, 2010

Gratis Kjøtt og Montasje (og helt lovlig)

Kjøtt og Montasje (etterløperen etter at Michael Krohn sluttet i Kjøtt for å starte Raga Rockers) har nå blitt allemannseie etter at begge bandenes samlede lydfestingsproduksjon er lagt ut til gratis nedlasting på Kjøtt sin offisielle web.

For de som ikke vet det så snakker vi her om ett av de viktigste og mest produktive pønkebandene i Norge fra den aller første bølgen av slike musikalske krumspring, her hjemme på berget i det blå. Nå er alt de fikk gitt ut offisielt lagt ut til gratis nedlasting + versjoner av låter som enten har vært utgitt på obskurre samlere eller vært lagret i Kjøtt sine arkiver til nå. Av sistnevnte kategori dukker det også opp låter som aldri før har vært utgitt. Vi snakker her altså om en kulturskatt som alle burde ta del i.

Hvis du vil vite mer om Kjøtt anbefales det å lese denne siden. For diskografier se her og her.