onsdag, juli 21, 2010

Det er sommer, det er sol og....

Tar en liten sommerferie men er tilbake i august.

Heartfelt - Goodenough (Heartbeat/Diger) EP anmeldelse

Et sted i Oslo by bor Heartfelt, alias Brede Rørstad. Han har et virke i klassisk musikk både som komponist, utøver og dirigent, men nå og da er ikke det nok og da lager han smektende pop musikk for vinduskarmer, sånne karmer som er skapt slik at man finner seg selv der og ikke ser annet enn tankene og en enser ikke om det er natt eller dag, regn eller snø. Man bare vet at det er noe der ute og akkurat der og da er det så absolutt nok.

Heartfelt er og blir ett pop eventyr med ett fnugg av melankoli. En oppskrift som har fungert før og som så absolutt fungerer her også. I februar i fjor kom hans debut EP, 2 august i år kommer EP nummer to, "Goodenough". Som sist følger han oppskriften til punkt og prikke som en god chef skal. Men alle vet at skal man lykkes så må man tilsette det som skaper en personlig, unik sound. Det var tydelig på debut EPen at han var på sporet og han har definitivt kommet nærmere nå.

Det første som slår en er at lyden er bedre, større og rikere enn på "The Heartfelt EP". På oppfølgeren så tør han å ta fram synthene sine og bruke de mer uhemmet. Kombinerer dette med en vokal som er mer selvsikker og krydret dette med gitar og annet snacks baki der en plass. Korer seg selv og skaper dybde i lydbildet som skaper tillit og fører lytterne tettere inn i Heartfelt sin musikk.

Sounden har har et distinkt tilsnitt av 80 tallet, fra intelligent pop som Human League og Yazoo, i tillegg er den tilsatt klassisk singer/songwriter kvaliteter på låtene som gjør at disse låtene nok tåler noen flere spillinger enn svært mye som engang var knall tilbake i de dager. At han har klassisk bakgrunn kan man nesten ikke høre, så dere som har allergi for sånt, ta det med ro og dere som gleder dere over en symfoni kan også finne noe å glede seg over her. Dette er pop med crossover appeal som tilsier at dette burde nå langt utover radioens faste krets av lyttere. Skulle bare håpe at han hadde flere perler som "Primitive Beings". En låt som skrur seg fast i hodet ditt og lar deg nynne på den til du bare må lytte på EPen på nytt, bare for å oppdage at du har formet den videre i hodet ditt og dermed lever låten sin eget liv, akkurat som hele EPen. Heartfelt leverer varene og fortjener så absolutt din oppmerksomhet.

søndag, juli 18, 2010

Nå kommer boken om Norges mest omtalte konsert

Fredag 3 september skal boken om Sex Pistols sin konsert på Pingvin Club i Oslo, 20 juli 1977 komme ut mellom to permer (ISBN 978-82-997166-4-2) og som e-bok (ISBN 978-82-997166-6-6). Begge utgavene vil ha 47 tidligere upubliserte fotografier, en rekke intervjuer med bandet, publikum, arrangører og andre som har noe fornuftig å si om konserten. Forlaget er Melhus Publishing og mer om boken finner du her.

Boken er først i pennen av Trygve Mathiesen, med Harry Nordskog som co-researcher. Selve boklanseringen skal skje på Prosjektskolen, Keisersgate 1, i Oslo på den nevnte fredagen, og Backstreet Girls skal være husband for anledningen.

Av de 200 publikummerne som overvar konserten skal det ikke være mange som ikke har hørt fra forfatteren før siste ord var skrevet. Nå får vi andre bare vente i spenning. Og klarer du ikke å vente på boken kan du nyte noen foto av the fab four her, og mer finner du på bokens Facebook side. For de av dere som ikke vil vente til boken er i din lokale bokhandler så kan den forhåndsbestilles her.

Mathiesen uttaler i dette intervjuet at han skrev boken om Pistols konserten høsten 2009 og har etter den tid bl.a. gitt ut en CD med bandet Nekropolis og jobbet videre med oppfølgeren til hans bok om Norsk pønk før den gikk over i post punk. I 2011 kommer endelig Mathiesens oppfølger som selvsagt omhandler postpunken i Norge. Nordskog jobber bl.a. med en bok om rocken igjennom tidene i Haugesund.

fredag, juli 16, 2010

Rune grammofon er første "label in residence" på Molde jazz

Det har i flere år vært en artist in residence på Molde jazz festival. I år, hvor Molde jazz jubilerer og er 50 år gammel, kommer en nykommer i form av label in residence. Første selskap ut er Rune grammofon, som dermed får profilert seks av sine artister under festivalen. De som skal representere selskapet er;
mandag; In The Country
torsdag: Puma
fredag: Motorpyscho med Trondheim Jazzorkester og Trondheimsolistene
fredag: Bushman´s Revenge
lørdag: Espen Eriksen Trio
lørdag: Stian Westerhus og Sidsel Endresen

Årets Molde jazz går av stabelen mellom 19 og 24 juli. I tillegg til Rune grammofon sine artister er det uhyre mye annet som er verdt å få med seg, som vanlig. Nils Petter Molvær er årets artist in residence og gjør tilsammen seks konserter. En av disse i lag med Biosphere. Andre er Terje Rypdal, The Core og Farmers Market for å ha nevnt noen.

torsdag, juli 15, 2010

Kollwitz debut album relanseres

Kollwitz mektige debut album "Like Iron I Rust" skal nå i nærmeste framtid bli utgitt på CD på nytt da førsteopplaget er utsolgt og Europa turneen deres snart starter. Den nye CD utgaven vil ha en mer brunaktig bakgrunnsfarge enn første utgaven. Samtidig kommer også albumet ut på vinyl og denne skal være ute i din butikk en gang i september i år. CD utgaven skal foreligge i fulldistribusjon i U.K. fra og med 30. september, og i den forbindelse vil de bli intervjuet av selveste Terrorizer. Som ikke det er nok så er debutalbumet innkjøpt av bibliotekenes innkjøpsordning slik at at alle med gyldig lånekort kan låne albumet gratis på sitt lokale bibliotek. For full oversikt over bandets konserter sjekk ut deres MySpace.

onsdag, juli 14, 2010

Siste dagers helvete diskografi CD på vei

Fysisk format kommer til å utgi en diskografi CD med Siste dagers helvete, med planlagt utgivelsesdato 30 august. Platen inneholder selvsagt alle låtene fra LPen deres, samt låter på diverse samlere. I tillegg kommer det 16 låter i live format som tidligere ikke har vært utgitt. Liner notes på utgivelsen er skrevet av Fredrik Bakkemo (Smart Patrol Records og div fanziner). Som en forsmak på hva man har i vente så er låten "Jeg føler ingenting" på Fysisk format sin nye gratis samleplate Bransjevelter #4.

tirsdag, juli 13, 2010

Ny uke, nye festivaler

Sommertid er festivaltid som nok alle har fått med seg (i allefall nå etter at VM i fotball er over). Så denne uken er det fire festivaler som går av stabelen som er verdt en ekstra oppmerksomhet.Starter denne runden med Støy på landet, og er en av etterhvert en håndfull festivaler som konsentrerer seg rundt støy, industrimusikk, eksperimentell musikk og i ytterste konsekvens avant garde. I tillegg til musikk er det også kunstutstillinger. I motsettning til de fleste andre festivaler er ikke dette en festival hvor man finner ett stort service apparat med dertilhørende logoer nedsauset i ett sterkt kommersielt preg for å få de økonomiske endene til å møtes. Denne festivalen går hvert år av stabelen på en låve ute på rurale strøk (les landsbygda) på Rognes i Trøndelag.

Som ellers om årene er det en fin blanding av internasjonale og nasjonale artister (mest nasjonale faktisk) som viser spennvidden i miljøet og musikken. Dra mørk drone støy til mer mediterende musikk til aggresiv harsh noise. I det hele tatt noe for enhver smak. Årets festival er over to dager og de er førstkommende fredag og lørdag. Til gjenngjeld får man fra moprgen til kveld en rekke spennende artister som f.eks. Linn Halvorsrød (både musiker og kunstutstiller), Electrique Norwegique, Electric Violations Orchestra og Lydhode for å nevne noen.

Blabla festivalen på Sortland har holdt på noen år nå og er godt etablert i musikkmiljøet i regionen. Det viser også årets booking som inkluderer en rekke lokale band, noe som er meget positivt for å opprettholde ett musikkmiljø og ditto et publikum til å komme på festivalen. Denne logiske konsekvensen er det desverre mange festivaler som synder mot, og mon tro om ikke det er en sammenheng mellom manglende lokale artister og konkurs/nedlegging. Nok om det for Blabla er så absolutt blandt de flinkeste til å inkludere lokalmiljøet. I tillegg har de fåytt oppover/nedover artister som Iskald, Æ, The Box of Mothers og Fipp for å nevne noen. I år går den fra 15 til 17 juli.

Bukta er og blir den største festivalen for rockefolket oppe i NordNorge. I år skjer den mellom 15 og 17 juli og de skilter med bl.a. Dinosaur Jr. som headliner. Tett under der finner man en rekke norske artister som Kråkesølv, Big Bang, Sivert Høyem, Hurra torpedo, Hellbillies og Datarock. Bukta er en av de få festivalene det er skrevet bok om (anbefales herved) og som virkelig har satt Tromsø på turnekartet for de som vil opp og fram i rockens verden. I likhet med Midnattsrocken i Finnmark og Parkenfestivalen i Nordland er dette en av de tre store rock begivenheter i løpet av noen hektiske sommermåneder. Bukta er en festival for de som vil ha det de liker fra før og gjerne vil oppdage nye navn. Serlig er festivalen flink til å vise hva som er up and comming i den norske rockefloraen.

Til slutt må man nevne Kartfestivalen på Gvarv i Telemark. Etter eget utsagn er de "Verdens første og eneste heløkologiske musikkfestival". Ikke dårlig. Det er jo hyggelig at stadig flere musikkfestivaler inkluderer miljøvern som en del av deres pakke. Det tjener jo alle sammen på. Musikalsk har Kartfestivalen i år satset på en fin blanding av lokalt, nasjonalt og internasjonale navn. Av sistnevnte kategori nevnes Jethro Tull. Ellers spiller bl.a. Lady Moscow, Katzenjammer, Skambankt, Marjit Vinjerui og Grand Island.

søndag, juli 11, 2010

Lady Midday - In Love EP (Bjørk Audio) CD anmeldelse

Du kan høre inspirasjon såvel fra Beatles og REM såvel som fra Foo Fighters og Dave Matthews. Likefullt er dette kav nordnorsk pop med islett av rock sunget på OK engelsk, sånn ca på Morten Abel nivå. Det er lett å forstå at dette blir spilt rett så ofte på lokalradioen i Bodø, for dette er iørefallende pop som absolutt appellerer til ett gjennomsnittlig radio publikum. Problemet er å finne det lille som skal til for å heve seg over den jevne flyten av radiovennlige låter og bli en instant hit. For at Lady Midday jakter earcandy for ett større publikum er det ingen tvil om og da gjerne for de som er 25+.

Låtene har ett preg av retro 70-tall i 00 drakt over seg, som fungerer tidvis svært så godt, men som ikke etterlater seg ett inntrykk av slitesterke låter for framtiden. Dette er bandets første studio erfaring og det er bare å be om mer, for når de blir kvitt angsten for å kryddre låtene med det uventede og samtidig holde på substansen i sitt repertoar er jeg sikker på at de vil oppnå mye større oppmerksomhet, langt utenfor Bodø. Det har de så absolutt potensiale til. Med det uventede mener jeg ikke en fake radio DJ som åpner bonuslåten «My Love Is Yours». En lavmælt og vakker ballade som er platens sterkeste bidrag for å trø CDen inn i spilleren ved en senere anledning.

fredag, juli 09, 2010

Nytt fra Origami klanen

Origami melder på sin nye nettportal (den gamle er nå nedlagt) at de gjerne vil at flere skal få kjennskap til de forskjellige musikalske utløpene som tilsammen utgjør det nå verdensomspennende Origami nettverket. Hva er vel da enklere enn å legge ut en rekke samlere til gratis nedlasting. Så tenkt så gjort. Her finner du samlingene.

I den forbindelse kan man jo nevne at 16 album/EPer ligger til gratis nedlasting på Ambolthue Records sin web katalog, som du finner her (scroll ned til Trass! MP3-Releases) hvor forskjellige Orogami prosjekter gir vekk sin musikk gratis til din fornøyelse.

Enda mere gratis Origami musikk kan man finne på Internett Archive og på andre steder på the world wide web.

Hank von helvete slutter i Turboneger

Vokalist Hank von Helvete har nå i følge Dagbladet sluttet i Turboneger. Det er ennå ikke bekreftet av bandet. Sist innlogging på bandets MySpace var for under en uke siden og der står fortsatt Helvete som vokalist.

Oppløsningsryktene gått sterkt i lang tid da Helvete har spilt både teater og gjort film, mens Thomas Seltzer har blitt programleder på NRK i eget "show". Knut Schreiner skal vistnok være på vei inn i en annen musikalsk rettning.

Seltzer og Schreiner har et nytt band på gang og uttalte i april i år om Turbonegers framtid at "Turbo er på en veldig, veldig lang pause. Vi får se om det blir noe særlig mer....." til NRK P3. Nå kan det se ut som bandet har pause igjen, så får tiden vise om de kommer noe nytt Turboneger på veien eller i studio noensinne.

Bildet viser Hank von Helvete som vokalist for Turboneger på Parkenfestivalen, Bodø 2. september 2006. (Foto: Tore Stemland)

onsdag, juli 07, 2010

Kongsberg jazzfestival åpner i dag

En av selve grunnfjellet i norske jazzfestivaler, Kongsberg, åpner portene i dag til både egne barneforestillinger og mye mer for de eldre.

På programmet i år står bl.a. Jan Erik Vold som blir backet av Arild Andersen og Bill Frisell. En trio de fleste nok hadde likt å få oppleve i levende live. Ellers kan de friste med Jaga jazzist, Ballrogg, Bar(n)e Egil Band og Kjetil Bjørnstad mm. Alt i alt et meget sterkt festivalprogram, som vanlig.

Video fra det kommende Cold Mailman albumet

tirsdag, juli 06, 2010

Freedumb – The Freedumb Curse (Chimney Records/Tonehjulet kräftpest) CD anm

Først og fremst, takk og pris at det finnes hardcore band som tør å trå stiene etter So Much Hate og dets like, deretter enda flere takk for at Freedumb fortsatt holder koken siden starten i 2003.

Moss trioen Freedumb er ikke alene om å spille steinhard pønk (les HC) med metal riff hist og pist og krydre dette med tekster som publikum på UFFA og Blitz må oppfatte som politisk korrekt, Ei heller er bandet alene om å vri ut sin vrede mot systemer og handlinger de finner forkastelige med å bruke det norske språket (og litt på engelsk). Men der andre har kommet og gått de siste årene har Freedumb holdt fanen høyt og ikke slakket hverken på intensitet eller opprørstrang.

Med sitt første album «The Freedumb Curse» viser de at de behersker å holde oppmerksomheten til lyttere utover singelformatet som de til nå har holdt seg til. Som andre band innen HC sjangeren har de krydret sin musikk med små smakebiter fra flere metalsjangre slik at låtene unngår en repeterende effekt som kan bli litt anmassende. En låt som «Mennesker» åpner svært så lavmælt og akustisk. Etter noen låter med brutale utbrudd er det en effektiv oppvåkner å legge inn et rolig tema for så å slippe øse ut og innrette lytteren tilbake til Freedumbs versjon av HC sjangeren.

Freedumb skal ha + for gode tekster som nok til tider blir slagordpreget og kanskje i overvekt politisk korrekt, men det kler musikken, det høres og oppfattes som ekte og fungerer som bare faen. Det er mye bedre å skrike fra levra enn å nynne fra de mørkeste intellektuelle irrganger hvis man vil nå ut med budskapet. Når ordene er er lagt til låter som sitter som stål og ikke lar seg affisere av moter og andre avvik så blir dette svært så forfriskende og lyttervennlig. Dette albumet burde så absolutt finnes i enhver HC samling og i en rekke metalsamlinger rundt om i de tusen hjem som sverger til musikalske urban-utbrudd og tilhørende herligheter.

På den negative siden må det bemerkes at lydbildet blir litt vel likt utover albumet, men ikke skjemmende, så dette er mer pirk enn kritikk. Likeledes er låtene korte, svært korte, fra 59 sekunder til tett over 2 minutter utenom en låt. Kunne gjerne likt å hørt extended version av flere av låtene, gjerne innlagt med instrumentalpartier, som på den nest siste låten. Det er selvsagt en musikalsk avveining bandet har tatt og forkastet. At bandet kan lage spennende låter godt over 4 minutter beviser de med låten «Mareritt», som er en potensiell hitlåt for de av oss som liker dommedags pønk. Alt i alt er «The Freedumb Curse» er et solid bidrag til den musikalske floraen i Norge og burde være en selvfølgelighet til alle musikkelskere innen de hardere sjangerne.

mandag, juli 05, 2010

torsdag, juli 01, 2010

Festivaler i helga

Det er festivaltid og da er det vel greit med en liten runde med hva som skjer.

Vi starter runden i Tyskland og Avantgarde Festival i Schiphorst, Tyskland. Der skal Bodøbandet Blaakraft gjøre sin første spilling utenfor Bodø med å åpne hele festivalen. Som om ikke det var nok så skal Bodø (og Oslo) artisten Lisa Dillan opptre førstkommende søndag på avsluttningsdagen. Begge opptredene og resten av festivalen kan man høre live her. En av grunnene til at det er to Bodø artister som representerer Norge er at denne festivalen og den Bodø baserte avantgarde festivalen NØDUTGANG har inngått et kunstnerisk og organisatorisk samarbeide. Det fører til at det legendariske tyske bandet Faust spiller på nevnte NØDUTGANG festivalen i oktober i år.

I dag starter Salten bluesen 2010 på Fauske i Nordland. Her finner man bluesmusikere i hopetall fra bluesns hjemland blandet med nasjonale talenter som Prestine, Varpen band og Boogieman Fleines & Elstad. I tillegg skal unge lokale talenter få vise hva de er god for på en større gratiskonsert på lørdag, som har fått tittelen "Unglyd". Svært prisverdig tiltak. Det er alt for ofte at man glemmer at selv om man høster så må man så. Det vet de tydeligvis på Fauske bluesklubb som er arrangør.

Skånevik har også bluesfestival denne helga, hvis det passer bedre med logistikken din. Der spiller et restaurert Stavangerensamble og dagen etter Reidar Larsen som tidligere trakterte tangenete i nevnte ensamble. Det begynner riktignok å bli noen år siden. Larsen er som de fleste vet ett av norges mest renomerte bluesnavn. I tillegg til flere større internasjonale navn merker man seg at Bjørn Berge, Knut Reiersrud, Rita Eriksen, Bergen Bluesband og Nora Noor for å nevne noen, også skal opptre. Solid felt av artister med andre ord.

I disse dager går også Skiippagurra 2010 i Finnmark av stabelen. Festivalen har en meget sterk norsk profil på artistlisten som inkluderer Joddski, Senjahopen, Big Bang, Kråkesølv, Cynaeed (som har måtte avlyse noen konserter i det siste pga sykdom, får bare håpe de er friske igjen nå) og Karpe diem. Nå huskes nok festivalen best for det berømte fallet til vokalisten i Hellbillies. Til tross for det er faktisk dette en av de mer populære festivalene i vårt nordligste fylke. Årets festival blir nok intet unntak.